Sekumpulan guru -guru termasuk ibu dan anak membantu menghiaskan meja pembelajaran di dalam kelas. Foto ihsan : MOHD NAIM AZIZ

SUNGAI BULOH – Persatuan IbuBapa dan Guru (PIBG) Sekolah Kebangsaan Desa Aman Desa Coalfields, Sungai Buloh (SEDESA) hari ini menganjurkan program ‘Go Cat’ bagi mewujudkan elemen keceriaan di kawasan pembelajaran untuk murid- murid.

Sebanyak 70 liter cat digunakan bagi mengecat semula dinding dan pintu setiap kelas secara bergotong-royong bersama ibubapa, guru-guru dan murid-murid.

Program pertama tahun 2020 itu berjaya mengumpulkan 300 orang sukarelawan yang merangkumi ibubapa, guru-guru dan para pelajar.

Sebuah keluarga turut hadir memberikan sokongan dalam program Go Cat ini. Foto ihsan: MOHD NAIM AZIZ

Yang Di-Pertua PIBG sekolah tersebut, Mohd Razmi Khalid berkata, program seumpama itu dapat memberikan tindak balas positif dari sudut pembelajaran untuk anak-anak yang mana warna mempunyai elemen penting dalam keceriaan kelas selain kebersihan.

“Kami di PIBG sentiasa mengutamakan keselesaan pembelajaran anak-anak dan ingin mewujudkan suasana kondusif pembelajaran di dalam bilik darjah.

“Alhamdulillah hari ini program ini berjaya mencapai matlamat dan Petunjuk-Petunjuk Prestasi Utama (KPI) PIBG bagi program yang telah dirancangkan sebelum ini.” katanya pada program tersebut.

Sebanyak 26 buah kelas yang terdiri daripada kelas tahun satu sehingga tahun enam ‘diceriakan’ semula pada majlis selama empat jam itu yang bermula pada jam 8 pagi. – MalaysiaGazette