Ombak tinggi, angin kencang dan ombak tinggi melanda Eropah. foto Reuters

LONDON – Amaran bahaya telah dikeluarkan merentasi bahagian utara Eropah susulan taufan Ciara yang melanda benua itu.

Angin kencang dan hujan lebat terus melanda Ireland, Perancis, Belgium, Switzerland, Belanda, Jerman, Luxembourg dan Scandinavia.

Taufan itu telah menjejaskan perjalanan berikutan pembatalan pengangkutan awam.

Beratus-ratus penerbangan di Jerman, Belgium dan Belanda. Frankfurt, Brussels dan Amsterdam Schipol adalah antara lapangan terbang yang terjejas.

Firma kereta api Jerman, Deutsche Bahn juga memberi amaran mengenai gangguan yang teruk di utara negara ini.

Angin diramal terus bergerak ke arah tenggara, dengan kelajuan lebih daripada 90 kilometer sejam (145km/j) di beberapa kawasan.

Di Ireland, kira-kira 14,000 rumah dan premis perniagaan mengalami gangguan bekalan elektrik ditinggalkan tanpa kuasa ketika pengiraan undi untuk pilihan raya umum dijalankan.

Seorang wanita dan seorang kanak-kanak terpaksa diselamatkan dari Laut Utara selepas dibawa arus ketika mereka sedang berjalan di sepanjang dermaga.

Perancis pula mengeluarkan amaran tahap kedua tertinggi – untuk 42 wilayah negara, termasuk Normandy, Ardennes dan Lorraine.

Penduduk di negara ini telah diberi amaran untuk menjauhkan diri dari kawasan pesisir dan hutan, manakala beberapa bandar raya telah menutup taman-taman dan pantai.

Norway pula telah mengeluarkan amaran merah – tahap risiko paling bahaya di beberapa kawasan di selatan dan barat kerana bimbang dengan ombak tinggi.

Kebimbangan sama turut menyebabkan perkhidmatan feri di Selat English dibatalkan.

Taufan Ciara – yang dikenali sebagai Elsa di Norway dan Sabine di Jerman dan Switzerland – adalah ribut yang paling teruk melanda benua ini setakat tahun ini. – MalaysiaGazette