Kilang bijirin. Gambar hiasan

ROM – Harga makanan dunia jatuh mendadak pada bulan Mac akibat penurunan permintaan susulan pandemik koronavirus, selain kejatuhan harga minyak global, kata agensi makanan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu.

Indeks harga Pertubuhan Makanan dan Pertanian (FAO), yang mengukur perubahan bulanan untuk sekumpulan bijirin, minyak, produk tenusu, daging dan gula, merekodkan purata 172.2 mata bulan lepas, turun 4.3% berbanding bulan Februari.

“Penurunan harga sebahagian besarnya didorong oleh faktor permintaan, bukan bekalan, dan faktor permintaan dipengaruhi oleh prospek ekonomi yang semakin merosot,” kata Ahli Ekonomi FAO Abdolreza Abbassian.

FAO juga meramalkan pengeluaran bijirin kira-kira 2.721 bilion tan metrik pada tahun 2019, meningkat daripada unjuran sebelumnya sebanyak 2.719 bilion dan lebih tinggi 2.4% daripada tanaman 2018.

Indeks harga gula FAO mencatat kejatuhan terbesar, turun 19.1% dari bulan sebelumnya.

Penurunan ini dicetuskan oleh pengurangan penggunaan yang dikaitkan dengan sekatan pergerakan yang dilaksanakan di kebanyakan negara.

Indeks harga minyak sayur susut 12%, disebabkan oleh penurunan harga minyak sawit dikaitkan dengan kejatuhan har minyak mentah mineral dan peningkatan ketidaktentuan impak koronavirus terhadap pasaran.

“Harga minyak telah jatuh lebih daripada separuh pada bulan lalu, menimbulkan kesan besar ke atas biofuel, yang merupakan sumber permintaan penting dalam pasaran untuk minyak gula dan sayuran,” kata penganalisis FAO, Peter Thoenes.

Indeks harga tenusu turun 3%, didorong oleh kenaikan harga dan penurunan permintaan import global untuk susu skim dan serbuk susu, manakala indeks daging turun sebanyak 0.6%.

Indeks harga bijirin turun 1.9%, dengan harga beras meningkat daripada aliran menurun, meningkat untuk bulan ketiga disokong oleh pembelian stok disebabkan kebimbangan terhadap pandemik.

Ia juga didorong oleh tindakan Vietnam yang memperkenalkan larangan eksport. – MalaysiaGazette