PADA 8 April lalu, Pertubuhan Kesihatan Sedunia melaporkan lebih daripada 1.2 juta kes disahkan dan 72,000 kematian daripada Covid-19.

Setakat ini 211 negara dan wilayah telah terjejas. Senario kes terburuk mencadangkan potensi pertumbuhan ekonomi yang negatif, termasuk di Asia Timur dan Pasifik.

Kebangkitan populisme di seluruh dunia  seperti di Amerika Syarikat, dan beberapa negara lain, sebahagiannya menyumbang kepada kegagalan global untuk memberi respons yang mencukupi terhadap pandemik Covid-19, menyebabkan dunia mengalami kemelesetan lebih cepat daripada yang dijangkakan.

Tentunya ada akan bertanya , Malaysia ada ‘populis’ kah?

Populisme difahami sebagai ideologi yang disusun berdasarkan dua kepercayaan utama:

1. Masyarakat yang anti-golongan berkuasa dibahagikan kepada dua kelompok yang bertentangan: “rakyat” (murni) dan “golongan elit” (korup)

2. Politik harus mengambil kira “kehendak umum” dari “rakyat”.

Pemimpin populis sering mencanangkan bahawa mereka mewakili kehendak rakyat, dan dapat menyelesaikan ancaman yang ditempuh masyarakat demi kepentingan rakyat.

Oleh kerana populisme adalah ideologi politik yang nipis, para pemimpin spektrum kiri dan kanan politik akan menyatakan variasi populisme yang berbeza.

Mereka akan kononnya mengenal pasti ancaman sosiobudaya kepada masyarakat .

Bagaimanapun, kita telah pun mengamati sifat dan ciri pemimpin mengendalikan wabak Covid-19 seperti kecenderungan optimis dan kepuasan, kekaburan dan kelemahan dalam pengetahuan sains.

Kualiti ini membuat mereka tidak dapat menguruskan krisis yang baru muncul.

Sama ada mereka sedar atau tidak, mereka mudah bersikap puas hati atau memandang ringan, suatu bentuk kecenderungan kognitif yang membuat seseorang percaya bahawa kita tidak akan dilanda krisis.

Trump (Amerika Syarikat), Boris Johnson (UK) dan Presiden “Jokowi” (Indonesia) bersikap optimis bahawa Covid-19 tidak akan menjejaskan negara mereka.

Pemimpin populis dikesan menangguhkan dan melambatkan pengwujudan dasar fiskal, peruntukkan sumber dan langkah-langkah pengurangan telah menyebabkan jumlah kes di Amerika Syarikat melonjak ke tahap tertinggi di dunia.

Pentadbiran yang hampir tidak mempedulikan amaran pada permulaan wabak, secara sambil lewa dalam menyediakan sistem kesihatan, termasuk kemudahan ujian kesihatan menyebabkan  Indonesia memiliki salah satu angka kematian tertinggi (melebihi 8 peratus) dari Covid-19 di dunia.

Sebaliknya, kerajaan seperti Jerman, Kanada dan New Zealand bertindak pantas melakukan ujian dan berjaya mengawal kadar kematian sekitar 1.6 %, 1.8 % dan dibawah 1%.

Kesilapan kepimpinan populis adalah mereka mampu untuk menyalurkan berita palsu dan maklumat yang salah kerana mereka tidak mampu menerapkan musyawarah berdasarkan bukti sebagai strategi.

Kejahilan ilmu pengetahuan sains mereka telah menyebabkan mereka tidak pasti akan  kebenaran dan kebohongan dan tidak mempunyai sempadan yang jelas.

Dalam keadaan malapetaka ini, maklumat yang kabur digunakan untuk memperhebatkan agenda politik mereka.

Seharusnya pemimpin hendaklah menunjukkan komitmen kepada keterangan dan mendengar nasihat pandangan dari pakar, tetapi pemimpin populis akan mengalihkan permasalahan kepada perkara yang lain.

Ada juga yang menggunakan menggunakan teks keagamaan dan harapan kosong untuk menenangkan orang ramai, sambil melambatkan langkah untuk menangani wabak itu.

Ada yang  melabelkan pandemik Covid-19 sebagai “selesema kecil”, “helah media” dan kempen “tidak masuk akal”.

Pemimpin populis agak jahil mengenai sains dan terkenal dengan ilmu “membilas”. Ini kerana dasar berasaskan bukti tidak sesuai dengan pendekatan mereka terhadap dasar awam.

Penyelidikan mendapati  kecenderungan pemerintah populist untuk menafikan pengetahuan saintifik mengenai isu-isu kompleks, seperti kesihatan dan alam sekitar, untuk keuntungan ekonomi dan politik sangat kukuh.

Ramai pemerhati, termasuk ahli akademik dari seluruh dunia, menganggap Amerika Syarikat yang mempunyai Center for Disease Control and Prevention (Pusat Kawalan dan Pencegahan Penyakit) boleh memberi inspirasi kepada kepimpinan global mengenai pengurusan dan respons pandemik.

Tetapi keupayaan yang luar biasa ini tidak membawa kepada daya tahan kerana kepimpinan lemah mendorong institusi dan masyarakat dalam arah yang lemah.

Kepemimpinan  yang lemah berpotensi membawa kepada kegagalan dan akan mengulangi pengulangan kepuasan dalam keselamatan kesihatan global di masa depan.

Kepimpinan populis akan cuba memanfaatkan krisis untuk keuntungan politik mereka.

Pemimpin populis boleh memanfaatkan ketidakpastian pengetahuan di sekitar Covid-19 dan menggunakannya untuk memperkasakan naratif diskriminasi mengenai isu penghijrahan dan sempadan untuk menjejaskan lawan yang progresif.

Di ambang kemelesetan ekonomi, kita jangan membiarkan dan menahan kecenderungan untuk meningkatkan parti populis secara global.

Kita harus menjauh dan menolak  taktik permainan pemimpin populis untuk memecahbelahkan masyarakat yang terancam daripada mempercayai institusi yang mampan yang mempunyai penyelesaian yang berkesan.

Penulis adalah Azizi Ahmad, seorang pendidik