WASHINGTON – Penggodam yang dikaitkan dengan China didakwa mensasarkan organisasi yang sedang melakukan penyelidikan pandemik Covid-19.

Biro Siasatan Persekutuan (FBI) mendakwa terdapat percubaan menggodam terhadap vaksin, rawatan dan ujian yang dilakukan oleh kumpulan-kumpulan penyelidik negara ini.

Amerika Syarikat (AS) telah lama menuduh pemerintah China melakukan pengintipan siber tetapi dinafikan oleh Beijing.

Pandemik Covid-19 telah memburukkan lagi ketegangan antara kedua negara, yang saling menuduh antara satu sama lain gagal menahan wabak tersebut.

Lebih daripada 4.3 juta orang di seluruh dunia telah dijangkiti oleh Covid-19, dengan lebih daripada 83,000 kematian AS dan 4,600 kematian di China, menurut Universiti Johns Hopkins.

FBI dan Keselamatan Siber dan Keselamatan Infrastruktur (Cisa), sebuah bahagian di Jabatan Keselamatan Dalam Negeri telah mengeluarkan amaran bersama – sesuatu yang jarang berlaku pada hari Rabu.

Dalam apa yang disebut sebagai pengumuman perkhidmatan awam, mereka mengatakan “sektor kesihatan, farmaseutikal dan penyelidikan yang bekerja untuk respons kepada Covid-19 harus semua sedar bahawa mereka adalah sasaran utama” penggodam.

Pencuri siber telah “diperhatikan berusaha untuk mengenal pasti dan secara tidak sah untuk memperoleh kekayaan intelektual dan data kesihatan awam” semasa merawat koronavirus, menurut kenyataan itu.

China berulang kali menafikan tuduhan pengintipan siber oleh AS.

Awal minggu ini, jurucakap Kementerian Luar Negeri China, Zhao Lijian mengatakan: “Kami memimpin dunia dalam penyelidikan rawatan dan vaksin Covid-19. Adalah tidak bermoral untuk mensasarkan China dengan khabar angin dan fitnah sekiranya tidak ada bukti.”

Pada taklimat media pada hari Isnin, Presiden Donald Trump merujuk kepada kegiatan siber yang didakwa di China.

”Apa lagi yang baru tentang China? Apa lagi yang baru? Kami memantau secara dekat,” katanya. – MalaysiaGazette