BENGALURU – Harga emas didagangkan mendatar hari ini berikutan kebimbangan maklum balas Amerika Syarikat (AS) terhadap cadangan China berhubung undang-undang keselamatan ke atas Hong Kong telah mengatasi optimisme pembukaan semula ekonomi global.

Emas spot tidak berubah pada AS$1,711.93 (RM7,472.57) bagi setiap auns pada 1243 GMT setelah penurunan 1% semalam. Niaga hadapan emas AS juga tidak berubah pada AS$1,705.

Presiden Donald Trump semalam menyatakan AS sedang berusaha untuk memberi respons yang kuat terhadap undang-undang keselamatan negara yang dirancang untuk Hong Kong yang akan diumumkan sebelum akhir minggu ini.

Badan perundangan Hong Kong dikelilingi oleh polis anti-rusuhan kerana protes dijangka pada hari ini susulan kelulusan rang undang-undang jenayah tidak menghormati lagu kebangsaan China dan menentang rancangan Beijing untuk melaksanakan undang-undang keselamatan negara.

Saham-saham Asia menurunkan sebahagian disebabkan kebimbangan peningkatan ketegangan China-AS.

Semalam, indeks penanda aras saham AS, S&P 500 menembusi tahap psikologi 3.000, mengatasi kenaikan 37% saham sejak rendah Mac.

Keyakinan pengguna AS meningkat pada bulan Mei, menunjukkan kemerosotan ekonomi terburuk yang disebabkan oleh Covid-19 pada masa lalu ketika negara itu mula dibuka semula.

Bursa Saham New York (NYSE) dibuka semalam untuk pertama kalinya dalam dua bulan.

Walau bagaimanapun, prospek ekonomi untuk negara maju tahun ini telah kembali gelap pada bulan lalu, dengan pemulihan tajam berbentuk V.

Jepun pula merancang untuk menyuntik perbelanjaan langsung sebanyak AS $ 302 bilion di bawah perbelanjaan tambahan kedua yang akan disusun hari ini, lapor akhbar Mainichi. – MalaysiaGazette