Sempadan China-India. foto Agensi

BEIJING – China menuduh tentera India melanggar perjanjian dua hala dan melepaskan tembakan amaran di udara semasa konfrontasi dengan anggota China di sempadan yang dipertikaikan pada hari Isnin, di tengah-tengah ketegangan baharu antara kedua-dua negara.

Askar sempadan China mengambil tindakan balas untuk menstabilkan keadaan, kata Zhang Shuili, jurucakap komando tentera, dalam satu kenyataan yang disiarkan oleh laman web berita rasmi tentera pada awal hari Selasa.

Kenyataan itu tidak menjelaskan apakah tindakan itu atau apakah tentera China juga melepaskan tembakan amaran.

Kedua-dua pihak telah memantau protokol lama untuk mengelakkan penggunaan senjata api di kawasan sempadan sensitif yang melintasi Himalaya barat, walaupun perjanjian ini tidak menghalang kemalangan jiwa.

Pada bulan Jun lalu, seramai 20 askar India terbunuh dalam pertempuran tanpa senjata dalam pertempuran yang menyebabkan China dan India mengerahkan pasukan tambahan di sepanjang sempadan.

“Kami meminta pihak India untuk segera menghentikan tindakan berbahaya … dan menyiasat dengan ketat dan menghukum anggota yang melepaskan tembakan untuk memastikan kejadian serupa tidak berulang,” kata Zhang dalam kenyataan itu.

Kedutaan India di Beijing belum membuat sebarang maklum balas. – MalaysiaGazette

1 Komen

Comments are closed.