Gambar hiasan. foto Getty Images

TOKYO – Niaga hadapan minyak turun lagi dalam dagangan hari ini setelah penurunan besar pada sesi sebelumnya dengan Brent merosot di bawah AS$40 setong untuk pertama kalinya sejak bulan Jun selepas lonjakan penularan kes Covid-19 di beberapa negara.

Krisis kesihatan global terbesar dalam satu abad terus berleluasa dengan kes meningkat di India, Britain, Sepanyol dan beberapa bahagian Amerika Syarikat, walaupun kadar jangkitan tidak terkawal selama berbulan-bulan lalu.

Wabak tersebut mengancam harapan untuk pemulihan ekonomi global yang dapat mempengaruhi permintaan bahan bakar dari gas penerbangan ke diesel.

Minyak mentah Brent LCOc1 turun AS$0.16 atau 0.4%, kepada AS$ 39.62 setong pada 0241 GMT setelah menurun lebih daripada 5% pada hari Selasa.

CLc1 minyak mentah Amerika Syarikat turun AS$0.24 atau 0.7%, kepada AS$ 36.52 setong, jatuh hampir 8% pada sesi sebelumnya.

“Permintaan yang terhenti telah menjadi perhatian bagi sebahagian besar pasaran untuk sementara waktu (dan) menjadi semakin jelas,” kata ING Economics dalam nota penyelidikannya. – MalaysiaGazette