Allahyarham Ruslan di zaman mudanya terlibat aktif dalam UMNO, sebelum menyertai Anwar bersama tubuhkan PKR.

KUALA LUMPUR – Pemangku Ketua Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu) Bahagian Jempol, Datuk Ruslan Kassim meninggal dunia kira-kira jam 2 petang tadi.

Allahyarham yang juga merupakan bekas Ketua Penerangan Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (Perkasa) menghembuskan nafas terakhir di Hospital Selayang akibat implikasi jantung.

“Saya menerima khabar sedih daripada Setiausaha Bersatu Bahagian Jempol bahawa sahabat baik saya Datuk Haji Ruslan telahpun kembali ke rahmatullah.

“Allahyarham seorang pejuang yang kental dan bersemangat tinggi dari alam mahasiswa lagi.

Semoga roh Allahyarham dicucuri rahmat-Nya dan ditempatkan di kalangan mereka yang soleh,” lapor kenalannya menerusi laman Facebook petang ini.

Di zaman mudanya, Allahyarham Ruslan aktif sebagai Pemuda UMNO Negeri Sembilan tetapi dipecat selepas berdiri teguh di belakang Datuk Seri Anwar Ibrahim yang dijuga dipecat dari kerajaan pada 2 November 1998.

Allahyarham pernah ditahan di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) berikutan penangkapan dan penyingkiran Anwar sebagai Timbalan Perdana Menteri.

Dia kemudian bersama-sama Anwar menubuhkan Parti Keadilan Rakyat (PKR) dan menjadi Pengerusi Perhubungan Keadilan (PKR) Negeri Sembilan.

Pada 11 Februari 2004 Allahyarham masuk kembali ke dalam UMNO bersama 12 pemimpin parti PKR yang lain.

Difahamkan, jenazah Allayharham Ruslan akan dikebumikan di tanah perkuburan Batang Kali tengah malam ini. – MalaysiaGazette

1 Komen

Comments are closed.