Harga minyak jatuh hampir 1 peratus dalam dagangan hari ini ketika Eropah melaksanakan sekatan pergerakan sekali gus menimbulkan persoalan tentang prospek permintaan minyak mentah.- Gambar hiasan.

MELBOURNE – Harga minyak naik dalam awal dagangan hari ini, memperoleh kembali sebahagian daripada kerugian dalam kemerosotan 5% semalaman, di tengah-tengah prospek bekalan jangka pendek yang ketat dengan dua pertiga pengeluaran Amerika Syarikat (AS) ditutup di Teluk Mexico kerana Taufan Zeta membanting Louisiana.

Niaga hadapan minyak mentah West Texas Intermediate (WTI) AS naik AS$0.29 atau 0.8%, kepada AS$ 37.68 setong pada 0120 GMT, sementara niaga hadapan LCOc1 minyak mentah Brent meningkat AS$0.25 atau 0.6%, kepada AS$ 39.37 setong.

Tanda-tanda peningkatan bekalan global dan gelombang kedua dalam pandemik koronavirus menyebabkan harga jatuh pada sesi sebelumnya.

Tetapi para pemerhati pasaran mengatakan tahap sokongan teknikal menjadi faktor pada hari ini.

WTI didagangkan dalam julat AS$36.45 hingga AS$36.95, terbukti menjadi “zon beli” sejak awal September, kata ketua strategi pasaran Axi, Stephen Innes.

Sekiranya pasaran jatuh pada julat tersebut, ia akan menjadi tanda penurunan harga, katanya.

Impak Taufan Zeta dijangka tidak lama dan pengeluaran semula AS akan menambah bekalan minyak, kerana Libya dengan cepat meningkatkan pengeluaran setelah berdepan dengan sekatan selama lapan bulan dan kes Covid-19 yang melambung tinggi di Amerika Syarikat dan Eropah menyebabkan pelaksanaan sekatan pergerakan. – MalaysiaGazette