Gambar hiasan.

SYDNEY – Kepulauan Solomon merancang melarang penggunaan Facebook untuk jangka waktu yang tidak ditentukan lagi setelah kritikan ke atas kerajaan itu disiarkan di platform media sosial tersebut, lapor Solomon Times.

Kerajaan kepulauan itu dipimpin oleh Perdana Menteri, Manasseh Sogavare memaklumkan beliau akan mengeluarkan kenyataan rasmi mengenainya pada hari Selasa.

Sekiranya larangan itu berlaku, penduduk Salomon akan bergabung dengan beberapa negara di seluruh dunia termasuk China, Iran dan Korea Utara, untuk secara aktif menyekat platform rangkaian sosial terbesar di dunia itu.

Jurucakap Facebook berkata, syarikat itu telah menghubungi kerajaan tersebut untuk berbincang mengenai isu berkenaan.

“Langkah ini akan memberi kesan kepada ribuan penduduk di Kepulauan Solomon yang menggunakan perkhidmatan kami untuk berhubung dan terlibat dalam perbincangan penting di seluruh Pasifik,” kata jurucakap itu.

Kerajaan Solomon telah dikritik hebat di media sosial ekoran pengagihan dana rangsangan ekonomi di tengah-tengah pandemik koronavirus dan kesan keputusan negara Pasifik itu menukar hubungan diplomatik dari Taiwan ke China.

Menteri Komunikasi, Peter Shanel Agovaka, adalah salah seorang penyokong utama ke atas larangan itu, menurut Solomon Times.

Agovaka telah menyalahkan penggunaan “bahasa kasar” dan “pembunuhan watak” oleh menteri kerajaan termasuk perdana menteri menyebabkan isu itu dibincangkan di platform tersebut untuk keputusan..

Facebook adalah forum yang sangat popular untuk perbincangan di Solomon dengan penduduknya sekitar 650,000.

Pemerintah juga menggunakan Facebook untuk menyiarkan pidato perdana menteri dan menyebarkan maklumat kesihatan semasa wabak tersebut.

Ketua pembangkang Matthew Wale memberitahu Reuters bahawa beliau akan menentang tindakan itu.

Ahli politik selalu khuatir jika penduduk mempunyai akses kepada maklumat dan dapat mengemukakan pandangan mereka secara bebas- itu sebenarnya tidak boleh dijadikan alasan untuk mengusulkan larangan itu,” kata Wale.

“Saya sama sekali tidak melihat justifikasi larangan tersebut,” ujarnya. – MalaysiaGazette