Gambar hiasan

KITA baru sahaja memberi penghormatan kepada pasukan ‘barisan hadapan’ negara seperti pasukan polis, tentera, bomba, imigresen, kastam, kesihatan dan sebagainya.

Baru sahaja dua anggota pasukan keselamatan diberi penghargaan negara diatas jasa mereka membenteras penyeludupan. Begitu juga dengan pengorbanan dan jasa anggota sedia ada dan juga yang telah meninggalkan kita,

Penghargaan kita mungkin terjejas dengan berita ‘Kelindan lori dakwa polis minta wang untuk lepas masuk N Sembilan’ bertarikh 1 November 2020.

Menurut berita kerana kelendan lori tersebut tidak mampu memberi ‘sagu  hati’ kepada sekumpulan anggota yang menahan lori penghantaran tersebut maka ‘habuan’ mesti terus diberikan walau dalam bentuk lain dan jumlahnya sedikit.

Sehari sebelum itu, berita Polis sedang siasat video ini 29 November 2020 disiarkan. Video kekerasan anggota polis menendang seorang lelaki di maklumkan bahawa “sedang disiasat

Tetapi kenyataan bekas Ketua Polis Negara bahawa  ‘Jika pegawai atasan bersih baru PDRM boleh pulih’ (30 November 2020) memang meyakinkan bahawa memang perkara seperti ini sudah lama berlaku dan masih tidak dapat diatasi.

Imej dan integriti Polis Di Raja Malaysia (PDRM) hanya boleh dipulihkan sekiranya para pegawai atasannya bersih dan bebas daripada sebarang salah guna kuasa dan penyelewengan.

Semua tentu maklum PDRM mempunyai peraturan ketat dan pemantauan tegas ke atas setiap pegawai dan anggotanya, apatah lagi mengamalkan gaya hidup mewah.

“Semua penjawat awam mempunyai tata disiplin untuk mencegah dari penyelewengan. Jika pegawai atasan bersih dan tegas akan dapat memulihkan keadaan dan kembalikan kepercayaan masyarakat.

Daripada 21 agensi penguatkuasaan dipantau Suruhanjaya Integriti Agensi Penguatkuasaan (EAIC), Polis Diraja Malaysia (PDRM) didapati agensi yang menerima aduan salah laku tertinggi.

‘Agensi paling banyak diadukan ialah polis’ (12 Ogos 2018)

Antara aduan salah laku sering dilaporkan seperti rasuah, tidak mengikut prosedur operasi standard (SOP), peras ugut, tidak melakukan siasatan dan gangguan seksual kepada pegawai serta anggota bawahan.

Statistik EAIC juga merekodkan sepanjang 2011 hingga 2018, 1,919 aduan salah laku dilaporkan membabitkan PDRM yang mana aduan tertinggi direkodkan berbanding agensi penguat kuasa lain di bawah pemantauan suruhanjaya itu.

Isu pembaharuan keadilan jenayah, ketidakpercayaan antara polis dan komuniti, kawalan senjata api, pembiayaan penguatkuasaan undang-undang, perdagangan dadah, kekejaman polis dan video viral adalah isu yang dikaitkan dengan pasukan polis secara global.

Usaha untuk melihat penegakan undang-undang sebenarnya terletak diatas bahu semua; kemungkinan besar  juga pada dasarnya, masalah gabungan ketidaksamaan ekonomi dan ketidak seimbangan kaum, dan polis menjadi ” kambing hitam ”untuk kegagalan masyarakat yang lebih besar.

Kita tidak boleh menafikan bahawa memang terdapat anggota polis bersikap tidak baik, seringkali bertindak kejam dan membahayakan, dan secara tidak proporsional dalam komuniti warna yang kurang bernasib baik (merujuk kepada laporan aduan yang disertakan).

Penguatkuasaan undang-undang terlalu sering ditujukan secara tidak adil ke dalam peranan menjaga ketertiban dalam masyarakat di mana orang ramai yang terkesan dengan ekonomi dan terpinggir secara sosial kini  kehilangan semua harapan dan kepercayaan terhadap sistem ini.

Pertama sekali, kita semua  harus bersama berusaha menjaga agar kadar jenayah tetap rendah. Dan banyak perkara telah berjalan dan banyak orang berkata, “Apa masalahnya?”

Pada saat yang sama, terlalu sering penegak keadilan menjadi kambing hitam untuk kegagalan masyarakat kita yang lebih luas dan sistem keadilan jenayah kita.

Oleh itu, jika kita serius melindungi komuniti kita dan menyokong jabatan polis kita, maka mari kita melabur dalam lebih banyak peluang, dan mari kita cuba menghentikan lebih banyak jenayah sebelum ia bermula. Mari kita selesaikan perbezaan kaum.

Dengan teknologi masa kini, jika salah seorang pegawai keselamatan melakukan sesuatu yang tidak bertanggungjawab, seluruh dunia akan mengetahui hal itu beberapa saat kemudian.

Dan insiden kerja polis yang berkesan yang tidak terhitung jumlahnya jarang disiarkan pada berita petang.

Oleh itu, penting bagi kita untuk tidak hanya menerkam dan melompat pada apa yang berlaku dan segera membuat kesimpulan.

Kita harus menentang perangkap palsu yang mengatakan bahawa tidak seharusnya ada pertanggungjawaban terhadap polis, atau bahawa setiap pegawai polis disyaki tidak kira apa yang mereka lakukan.

Perkara-perkara itu tidak betul. Kita semua harus membiarkan siasatan membongkar fakta; untuk memastikan bahawa kisah salah laku tidak tersebar sebelum kita mengetahui fakta, dan bukan satu-satunya kisah yang kita kongsi.

Tetapi kita juga tahu bahawa dengan beberapa  ketegangan di beberapa komuniti, perasaan bahawa penguatkuasaan undang-undang tidak selalu berlaku dengan adil, sentimen tersebut tidak muncul entah dari mana

Terdapat sejarah panjang di negara ini. Bukanlah setiap individu yang bertanggungjawab bagi sesuatu kesilapan, tetapi kita semua mempunyai tanggungjawab untuk melakukan sesuatu kerana itu adalah sebahagian daripada warisan kita.

Azizi Ahmad, Segambut Luar