Gambar hiasan

TALLAHASSEE – Seorang penggodam komputer mendapat akses kepada sistem perairan kota di Florida dan cuba mengepam sejumlah bahan kimia “berbahaya”.

Penggodam secara ringkasnya telah meningkatkan jumlah natrium hidroksida (lye) dalam sistem rawatan air Oldsmar, tetapi seorang pekerja melihatnya dan menangani tindakan tersebut.

Lye digunakan dalam jumlah kecil untuk mengawal keasidan tetapi sejumlah besar boleh menyebabkan masalah besar di dalam air.

Datuk Bandar Oldsmar, Eric Seidel berkata: “Ada pelakon jahat di luar sana.”

Setakat ini belum ada tangkapan dilakukan dan tidak diketahui apakah penggodaman itu dilakukan dari dalam Amerika Syarikat (AS) atau pihak dari luar.

Pihak berkuasa mengesyaki sebuah komputer yang mengendalikan sistem rawatan air Oldsmar telah diakses dari jauh pada hari Jumaat.

Seorang pengusaha kilang melihat percubaan untuk mengakses sistem tersebut pada waktu pagi tetapi menyangka ia dilakukan oleh penyelianya, lapor Tampa Bay Times.

Tetapi percubaan lain dilakukan pada awal petang dan kali ini penggodam mengakses perisian rawatan dan meningkatkan kandungan natrium hidroksida daripada 100 bahagian per juta menjadi 11,100 ppm.

Namun, operator pengendali segera menurunkan tahap bahan tersebut kepada normal.

Natrium hidroksida adalah bahan utama dalam pembersihan saliran cecair dan ia sangat menghakis dan boleh menyebabkan kerengsaan pada kulit dan mata, serta rambut gugur sementara.

Mereka yang menelannya boleh menyebabkan kerosakan pada mulut, tekak dan perut dan menyebabkan muntah, mual dan cirit-birit.

Ketua Polis Daerah Pinellas, Bob Gualtieri berkata: “Saya bukan ahli kimia. Tetapi saya dapat memberitahu anda apa yang saya tahu adalah … jika anda memasukkan jumlah bahan itu ke dalam air minuman, itu bukan perkara yang baik.”

”Yang penting, masyarakat tidak berada dalam keadaan bahaya,” ujarnya.

Loji Oldsmar menyediakan air untuk perniagaan dan sekitar 15,000 penduduk. – MalaysiaGazette