Gambar hiasan

TOKYO – Harga minyak meningkat dalam dagangan hari ini selepas pengeluaran minyak mentah Amerika Syarikat (AS) kembali perlahan disebabkan keadaan sejuk yang menimbulkan kebimbangan terhadap permintaan yang mungkin sama seperti ketika dunia berdepan dengan wabak koronavirus.

Minyak mentah Brent naik sebanyak AS$0.76, atau 1.2% kepada AS$ 61.67 setong pada 0104 GMT, setelah meningkat hampir 1% minggu lalu.

Manakala harga minyak Amerika Syarikat bertambah AS$0.74 atau 1.3%, kepada AS$ 59.98 setong, jatuh 0.4% minggu lalu.

Cuaca sejuk yang tidak normal di negeri Texas dan Plains memaksa pemberhentian pengeluaran minyak mentah sehingga empat juta tong sehari bersamaan dengan pengeluaran gas asli sebanyak 21 bilion kaki padu, menurut penganalisis.

Kru ladang minyak mungkin memerlukan beberapa hari untuk melepaskan injap ais, memulakan semula sistem dan pengeluaran minyak dan gas.

Penyulingan Pantai Teluk AS sedang menilai kerosakan pada kemudahan minyak dan mungkin memerlukan masa hingga tiga minggu untuk memulihkan sebahagian besar operasi mereka, kata penganalisis.

Ini kerana, sebahagian kawasan mengalami tekanan air rendah dan gangguan bekalan elektrik yang mengganggu operasi semula.

Buat pertama kalinya sejak November tahun lalu, syarikat minyak syal AS mengurangkan jumlah pelantar minyak yang beroperasi kerana musim sejuk dan salji menyelubungi Texas, New Mexico dan pusat pengeluaran tenaga lain. – MalaysiaGazette