Bursa Malaysia dibuka rendah pagi ini berikutan pasaran menerima berita mengenai prospek penurunan Petronas, selain aktiviti pengambilan untung menjelang hujung minggu.
Gambar hiasan

KUALA LUMPUR – Pelabur asing menjual sebanyak RM239.80 juta ekuiti tempatan pada minggu lalu.

MIDF Research berkata, ketika Bursa Malaysia dibuka pada Isnin lalu, pelabur asing melupuskan sejumlah RM28.86 juta, manakala pelabur runcit dan insitusi masing-masing membeli sebanyak RM26.42 juta dan RM2.44 juta.

Pelabur asing merupakan penjual bersih setiap hari kecuali hari Rabu dan Jumaat.

Firma penyelidikan itu berkata, aliran masuk tidak mencukupi untuk membalikkan momentum yang negatif.

Aliran keluar asing terbesar adalah direkodkan pada hari Selasa iaitu sebanyak RM213.97 juta dan aliran keluar terkecil pada hari Isnin sebanyak RM28.86 juta

Dari tahun ke semasa, jualan bersih asing tahun ini jika dibandingkan dengan tempoh yang sama tahun lalu.

Setakat ini, jualan bersih pelabur asing sebanyak RM1.52 bilion untuk tahun 2021 berbanding RM2.59 bilion dalam tempoh yang sama pada tahun lalu.

Menurut MIDF Research, pelabur runcit adalah pembeli bersih setiap hari minggu lalu kecuali pada hari Jumaat, yang mana jualan bersih berjumlah RM5.32 juta.

Pembelian bersih terbesar oleh pelabur runcit direkodkan pada hari Selasa dengan harga RM98.42 juta dan pembelian bersih terkecil pada hari Isnin pada harga RM26.42 juta.

Sementara itu, institusi tempatan pula adalah penjual bersih setiap hari dalam seminggu, kecuali pada hari Isnin dan Selasa.

Aliran masuk mingguan kumulatif adalah sebanyak RM10.48 juta dengan belian terbesar hari Selasa pada RM115.55 juta sementara belian bersih terkecil adalah pada hari Isnin pukul sebanyak RM2.44 juta.

MIDF Research berkata, sejak awal 2021 secara kumulatif peruncit adalah satu-satunya pembeli bersih pasaran ekuiti hingga RM4.99 bilion.

Pelabur institusi dan pelabur asing jadi penjual bersih masing-masing kepada RM3.47 bilion dan RM1.52 bilion.

Dari segi penyertaan, pelabur runcit, institusi tempatan dan asing mencatatkan penurunan dalam nilai dagangan purata harian masing-masing kepada 28.32%, 29.26% dan 45.08%. – MalaysiaGazette