Gambar hiasan

NEW YORK – Harga minyak mentah jatuh dalam dagangan hari ini selepas data inventori di Amerika Syarikat (AS) menunjukkan peningkatan stok gasolin, yang menunjukkan permintaan bahan bakar lebih rendah daripada yang dijangkakan pada awal musim panas – musim puncak permotoran.

AS adalah pengguna minyak tertinggi di dunia.

Niaga hadapan minyak mentah Brent turun AS$0.34 atau 0.5%, kepada AS$ 71.88 setong pada 0108 GMT, sementara niaga hadapan minyak AS. turun AS$0.36 atau 0.5% kepada AS$ 69.60 setong.

“Pasaran optimis ke atas permintaan ketika AS memasuki puncak musim panas,” kata penganalisis dari ANZ Research dalam satu nota pada hari Khamis.

Tambahnya, peningkatan program vaksinasi (koronavirus) dan jumlah lalu lintas adalah nilai tambah untuk permintaan bahan bakar bagi pengangkutan.

Namun, data ini menunjukkan pemulihan tidak berjalan lancar.

Stok minyak mentah AS yang termasuk Rizab Petroleum Strategik (SPR) turun untuk minggu ke-11 berturut-turut ketika kilang minyak meningkat, tetapi inventori bahan bakar meningkat dengan ketara kerana permintaan pengguna yang lemah, kata Pentadbiran Maklumat Tenaga (EIA) pada hari Rabu.

Inventori minyak mentah yang tidak termasuk SPR turun sebanyak 5.2 juta tong pada minggu hingga 4 Jun kepada 474 juta tong, penurunan mingguan ketiga berturut-turut.

Tetapi stok bahan bakar naik mendadak, dengan produk yang dibekalkan turun menjadi 17.7 juta tong sehari berbanding 19.1 juta minggu sebelumnya. – MalaysiaGazette