Yusri Che Lah. Foto AFFAN FAUZI.

KUALA LUMPUR – Sebaik aksi Liga Malaysia kembali bersambung pada 24 Julai lalu, Skuad Projek FAM-MSN menjadi antara pasukan yang kian mempamerkan peningkatan ketara selepas hadapi tiga saingan Liga Premier.

Walaupun meraih satu mata dari tiga perlawanan namun sekurang-kurangnya mereka tidak lagi tewas dengan margin kekalahan yang besar apabila kecundang tipis kepada lawan selain berjaya mengikat PDRM FC dengan keputusan seri tanpa jaringan pada Ahad di Stadium Bolasepak Kuala Lumpur, Cheras.

Ketua jurulatih Skuad Projek FAM-MSN, Yusri Che Lah, menjadi antara individu yang boleh menarik nafas lega terhadap perkembangan positif dipamerkan oleh anak-anak buahnya.

Bukan sahaja keputusan yang menjadi keutamaan tetapi beliau sangat berpuas hati dengan peningkatan tahap kecergasan serta pemahaman taktikal yang ditunjukkan dalam keseluruhan permainan.

“Kami sangat bersyukur dengan keputusan dengan PDRM, ternyata banyak peningkatan biarpun masih ada beberapa kelemahan yang kita masih perlu perbaiki.

“Apa yang positif boleh dilihat dalam kalangan pemain ialah kecergasan serta kekuatan fizikal mereka berada di tahap yang sangat baik, begitu juga dalam memahami taktikal yang diterapkan.

“Saya harap mereka mampu terus kekalkan prestasi yang sama seperti mana telah ditunjukkan dalam tiga perlawanan sebelum ini serta mampu berikan cabaran yang lebih baik kepada setiap pencabar yang kami akan temui selepas ini.

“Walaupun begitu, terdapat beberapa aspek seperti kawalan bola, pergerakan semasa permainan dan tahap penyudah yang dilihat masih di tahap sederhana, perkara ini harus kita perbaiki,” katanya.

Skuad Projek FAM-MSN menggunakan pemain berumur bawah 20 tahun dari produk Program Pembangunan Bola Sepak Negara (NFDP) termasuk graduan Akademi Mokhtar Dahari (AMD).

Setakat ini, mereka mencatat tiga keputusan seri dan masih mencari kemenangan sulung selepas 14 perlawanan di Liga Premier dengan aksi seterusnya bertemu Negeri Sembilan FC esok.

Dalam pada itu, Yusri tidak menafikan selaku jurulatih beliau mengharapkan satu atau dua kemenangan mampu dijelmakan oleh pemain-pemainnya dalam menghadapi baki saingan yang ada.

Namun beliau mahu bersikap realisitik dalam soal itu kerana menyedari lawan-lawan yang akan ditemui mereka selepas ini mempunyai skuad yang lebih baik serta berpengalaman.

“Mana-mana jurulatih sudah tentu mengharapkan kemenangan tetapi dalam situasi sekarang, saya sedar laluan tidak semudah yang dijangka.

“Kami akan berdepan pasukan-pasukan yang lebih kuat, jadi semua pemain termasuk staf kejurulatihan kena bekerja keras jika mahu mencari kemenangan.

“Bermula dengan aksi Negeri Sembilan yang saya anggap merupakan calon utama ke Liga Super, perlawanan ini saya jangka akan berikan lebih cabaran kepada pemain-pemain jika mahu mencari kemenangan, ” katanya.

Negeri Sembilan FC pada 31 Julai lalu meraih kejayaan besar 5-0 ke atas Perak FC II, menamatkan kemarau tiga perlawanan tanpa sebarang kemenangan untuk naik ke tangga teratas Liga Premier selepas pencabar Sarawak United FC, tidak turun beraksi kerana masih lagi dalam tempoh kuarantin. – MalaysiaGazette