Ismail Sabri Yaakob

KUALA LUMPUR – Bajet 2022 yang akan dibentangkan di Dewan Rakyat akhir bulan ini bakal menangani semua isu fiskal dengan segera, kata Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob.

Bajet tahun depan itu akan dibentangkan oleh Menteri Kewangan, Tengku Datuk Seri Zafrul Tengku Abdul Aziz pada 29 Oktober ini.

Perdana Menteri berkata, bajet tahun depan menempa sejarah apabila buat pertama kali tampil dengan Kenyataan Pra Belajawan yang memberi penekanan kepada cadangan dalam bajet berkenaan.

“Dengan mendasari semua polisi yang ditentukan oleh kerajaan, Majlis Pemulihan Negara akan memainkan peranan aktif dalam memulihkan kesihatan dan kesejahteraan ekonomi negara ini.

“Kerajaan akan mengambil pendekatan sosial yang luas dan inklusif untuk Malaysia, menyusun strategi dan pelbagai taktik yang akan membawa negara keluar daripada pandemik dan berada dalam rancangan yang lebih selamat dan lestari dengan senario endemik Covid-19.

“Saya telah menggariskan berbagai strategi dan rancangan yang sedang kita laksanakan secara aktif. Melalui pelbagai polisi dan inisiatif yang telah saya gariskan, kerajaan memilih untuk menentukan masa depan secara aktif,” katanya ketika menyampaikan ucaptama Khazanah Megatrends Forum 2021 (KMF2021) hari ini.

Forum ini berlangsung selama tiga hari dengan tema “The Invention of Tomorrow: Crafting Our New Collective Narrative”.

Dalam ucapan tersebut, Ismail Sabri turut menjelaskan Rancangan Malaysia Ke-12 (RMK-12) akan menangani jurang pembangunan antara negeri-negeri dan pendapatan antara kumpulan sosio ekonomi.

Tegas beliau, kerajaan akan terus mempertahankan prinsip ‘Tiada Sesiapa Yang Tertinggal’ dalam usahanya untuk menjadi negara maju sepenuhnya. sebuah negara yang akan memberi manfaat kepada semua rakyat Malaysia.

“RMK-12 dilekatkan pada tiga tema utama, yang berfokus pada pengaturan kembali ekonomi, memperkuat keamanan, kesejahteraan dan inklusif, dan memajukan kelestarian. Pengubah permainan yang diperkenalkan di bawah tema dan pemboleh dasar selari dengan agenda 2030 untuk pembangunan lestari.

Rancangan Malaysia ke-12 (RMK-12) dengan matlamat ‘Keluarga Malaysia – Makmur, Inklusif, Mampan’ diperkasakan dengan tema utama yang fokus pada mengembalikan semula kedudukan ekonomi, memperkukuhkan keselamatan, kesejahteraan dan inklusif, dan memajukan kelestarian.

“Dalam konteks inilah rancangan tersebut berusaha untuk memulihkan kemampanan ekonomi serta memberikan perlindungan sosial yang lebih baik kepada segmen masyarakat rentan dalam memastikan rakyat Malaysia mencapai taraf hidup yang lebih tinggi,” tambahnya. – MalaysiaGazette