CL Hor (kiri) bersama pelakon Hong Kong, Edward Chui dan Lisa Ch’ng ketika menjalani penggambaran filem pertama, A Kind Of Love di Sungkai, Perak.

KUALA LUMPUR – Zebra Studio Sdn. Bhd. dan Tremendous Entertainment mengumumkan perjanjian usaha sama untuk menghasilkan 12 filem dalam tempoh 24 bulan dengan anggaran RM100 juta.

Pengasas dan Pengarah Zebra Studio, Saraleana Nattaya Azmi berkata, secara purata RM5 hingga RM10 juta akan dibelanjakan untuk membuat setiap filem bergantung pada keperluan produksi filem tersebut.

Jelasnya, anggaran jumlah pelakon yang diperlukan adalah 120 pelakon dari 12 filem tersebut sementara dianggarkan 600 hingga 800 anggota kru produksi akan terlibat sepanjang produksi kesemua 12 filem.

Tambah Saraleana, dengan itu, setiap filem akan terdiri daripada dua hingga 10 pelakon utama dan pelakon sokongan untuk menjalankan peranan yang ditentukan untuk setiap filem.

“Semua orang di industri hiburan berpeluang untuk menyertai sebahagian daripada 12 filem bergantung pada keinginan mereka untuk berlakon dan ikut watak yang dihendaki.

“Sesiapa sahaja berpeluang untuk mencuba terutamanya pelakon baru yang sedang mencari kejayaan kerjaya dalam industri hiburan. Pelakon veteran dan popular juga berpeluang mengembangkan karier lakonan mereka ke pasaran antarabangsa dalam 12 filem ini,” katanya dalam satu kenyataan di sini hari ini.

CL Hor (kiri) bersama Saraleana (tengah) dan Pengerusi Tremendous Entertainment, Datuk Jared Lim.

Saraleana menambha, ujibakat terbuka atau open casting akan dimulakan setiap dua bulan sebelum penggambaran bermula di mana yang pertama bermula bulan ini untuk filem seterusnya.

Katanya, Zebra Studio akan menghantar butiran pemeran terbuka dan menerima kiriman di akaun media sosial mereka.

“Jadi pastikan untuk mengikuti @zebrastudiomy di Facebook dan Instagram jika sesiapa berminat untuk dilakonkan dalam 12 filem yang akan datang dan menjadi sebahagian daripada sejarah sinematik Malaysia.

“12 filem ini akan terdiri daripada pelbagai genre seperti komedi, aksi, drama, percintaan, filem berkala dan banyak lagi. Bergantung pada jenis watak yang pelakon audisi unutk, mereka berpotensi untuk membintangi 3 filem berterusan. Setiap penggambaran akan dibuat dalam jangka masa 20 hingga 35 hari setiap filem,” katanya.

Dalam pada itu, Saraleana memberitahu, pihaknya berharap dapat bekerja sama dengan pengamal media hiburan untuk membawa lebih banyak berita yang menarik dalam 24 bulan akan datang.

“Kami juga ingin berkolaborasi dengan media hiburan untuk mempromosikan dan membuat liputan bagi setiap filem dari penggambaran hingga penerbitan setiap filem.

“Ini boleh dilakukan kerana kami akan membenarkan wartawan dari pelbagai platform hiburan berada di lokasi lokasi penggambaran setiap filem.

“Kami juga akan bekerjasama dengan media untuk mengatur wawancara khas atau liputan untuk tujuan penerbitan mereka sama ada untuk majalah, radio, stesen tv atau platform dalam talian,” katanya.

Dianggarkan 600-800 anggota kru produksi akan terlibat epanjang produksi kesemua 12 filem.

Sementara itu, Pengarah Bersama Zebra Studio, CL Hor berkata, pihak akan memberi peluang kepada pelbagai pengarah dan pengeluar untuk bekerjasama untuk meningkatkan industri kreatif dan produksi di Malaysia.

Pengarah yang pernah memenangi anugerah antarabangsa itu berkata, ia termasuk memberi mereka peluang untuk mengembangkan kreativiti mereka kepada penonton antarabangsa yang lebih luas melalui 12 filem ini.

“Sudah tentu, ini bukan sahaja memberi peluang untuk membantu para pelakon yang berjuang tanpa mengira bangsa, tetapi juga untuk menyatukan semua orang dalam industri hiburan bersama-sama bergantung kepada pengarah dan pengarah fotografi setiap filem,” katanya. – MalaysiaGazette