Siti Zailah Mohd Yusoff KPWKM unnatural sex women family children rape incest
Siti Zailah Mohd Yusoff

KUALA LUMPUR – Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat (KPWKM) memandang serius isu berkaitan Orang Kurang Upaya (OKU) bekerja yang terjejas mata pencarian kesan daripada ancaman pandemik Covid-19.

Justeru, kerajaan melaksanakan beberapa inisiatif bagi membantu dan memulihkan ekonomi mereka.

Timbalan Menterinya, Datuk Siti Zailah Mohd Yusoff berkata, antara inisiatif itu ialah menyediakan Bantuan Kewangan Khas OKU di bawah Pakej Perlindungan Rakyat dan Pemulihan Ekonomi (PEMULIH).

Katanya, sehingga 14 Oktober lalu, seramai 4,822 OKU yang bekerja didapati terjejas pendapatan akibat pandemik Covid-19 telah menerima bantuan kewangan sebanyak RM500 sebulan untuk tempoh tiga bulan bermula September hingga November ini.

“Inisiatif lain ialah dengan melanjutkan kelulusan Elaun Pekerja OKU (EPOKU) kepada 92,265 penerima tanpa mengira status pekerjaan mereka sama ada masih bekerja ataupun telah kehilangan pekerjaan.

“Selain KPWKM, insentif PEMULIH turut ditawarkan kerajaan melalui Kementerian Sumber Manusia (KSM) bagi membantu majikan mengekalkan pekerja dan mengawal pengurangan bilangan mereka yang diberhentikan termasuk pekerja OKU,” katanya di Dewan Rakyat, hari ini.

Siti Zailah menjelaskan KPWKM turut bekerjasama dengan KSM melalui PERKESO bagi menganjurkan Karnival Khas OKU di seluruh negara khusus untuk golongan OKU mendapatkan pekerjaan dan mempromosi faedah menggajikan mereka yang ditawarkan oleh kerajaan kepada majikan. – MalaysiaGazette