Shahrul (empat dari kanan) bersama pegawai Jakim dan agensi agama pada Program Ziarah Musaadah Menyantuni Asnaf dan Penduduk di Langkawi.

KUALA LUMPUR – Golongan asnaf, B40 dan pihak yang terkesan dengan Covid-19 di Pulau Tuba, Langkawi, hari ini, masing-masing menerima bantuan dalam Program Ziarah Musaadah Menyantuni Asnaf dan Penduduk.

Menurut Pengarah Kanan Bahagian Dakwah Jakim, Ruslan Said, sumbangan itu adalah untuk membantu penduduk yang mengalami penyakit kronik serta masalah kewangan.

Selain itu, katanya, bantuan berjumlah RM41,600 itu turut melibatkan untuk pendidikan anak-anak asnaf dan pengurusan masjid.

“Golongan yang terjejas sumber pendapatan akibat pandemik Covid-19 ini telah menerima sumbangan dengan penuh kesyukuran dan berterima kasih kepada  penyumbang,” katanya.

Program tiga hari bermula semalam itu dirasmikan Setiausaha Bahagian Sumber Manusia Jabatan Perdana Menteri, Datuk Shahrul Kamal Osman.

Program anjuran bersama Jakim, Lembaga Zakat Negeri Kedah (LZNK) dan Yayasan Taqwa MAIWP itu turut dihadiri Ketua Pegawai Eksekutif LZNK, Datuk Syeikh Zakaria Othman.

Program yang akan berakhir esok itu diserikan dengan pengisian rohani oleh Pegawai Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) Putrajaya, Lokman Mohd Hosni melalui slot Kuliah Maghrib di Masjid Al-Wafa.

Sepanjang berlangsung, peserta yang juga penerima sumbangan turut menyertai kuliah subuh di Masjid Al-Hijrah oleh Syeikh Zakaria dan kuliah di Masjid Al-Hana oleh Imam Besar Masjid Negara, Ehsan Mohd Hosni.

Inisiatif murni Jakim, LZNK dan Yayasan Taqwa MAIWP itu adalah manifestasi dari pendekatan Keluarga Malaysia yang diilhamkan Perdana Menteri, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob. – MalaysiaGazette