Michael Steinhardt. foto Reuters

NEW YORK – Seorang jutawan dana lindung nilai dan dermawan Amerika Syarikat, Michael Steinhardt telah menyerahkan barangan antik yang dicuri bernilai AS$70 juta dan menerima larangan seumur hidup yang pertama seumpamanya untuk memperoleh barangan antik, kata peguam daerah Manhattan, Cy Vance.

Arahan tersebut untuk menyelesaikan siasatan jenayah, kata peguam daerah Manhattan, Cy Vance.

Vance berkata, siasatan yang bermula pada Februari 2017, menemui bukti kukuh bahawa 180 barang antik itu dicuri dari 11 negara, dengan sekurang-kurangnya 171 melalui pengedar sebelum dibeli Steinhardt.

“Selama beberapa dekad, Michael Steinhardt mempamerkan ‘selera makan’ yang rakus untuk artifak yang dirompak tanpa mengambil berat tentang kesahihan tindakannya, kesahihan kepingan yang dibeli dan dijualnya, atau kerosakan budaya yang teruk yang dia lakukan di seluruh dunia,” kata Vance dalam satu kenyataan.

Steinhardt menafikan salah laku jenayah dalam menyelesaikan perkara itu, yang menamatkan siasatan juri besar ke atasnya.

Peguamnya Andrew Levander dan Theodore Wells dalam satu kenyataan bersama berkata, Steinhardt gembira siasatan telah ditamatkan, dan “barangan yang diambil secara salah oleh orang lain akan dikembalikan ke negara asal mereka”.

Mereka juga berkata, Steinhardt mungkin meminta pampasan daripada peniaga yang mengelirukannya.

Steinhardt, yang berusia 81 tahun, membina kekayaannya dengan menjalankan dana lindung nilai Steinhardt Partners, yang ditutup pada 1995 untuk memberi tumpuan kepada isu-isu dermawan Yahudi.

Dia memiliki kekayaan bernilai AS$1.2 bilion, menurut majalah Forbes.

Vance berkata, barang antik itu akan dikembalikan kepada pemilik sahnya di Bulgaria, Mesir, Greece, Iraq, Israel, Itali, Jordan, Lubnan, Libya, Syria dan Turki.

Penguatkuasaan undang-undang di negara-negara ini membantu dalam siasatan.

Menurut kenyataan fakta setebal 142 muka surat, 138 daripada barang antik itu datang dari Greece, Israel atau Itali, dengan Steinhardt pernah mengakui majoriti barangan yang dibelinya daripada seorang peniaga “tidak mempunyai asal”.

Antara barang antik ialah kepala rusa jantan tempa abad ke-4 bernilai AS$3.5 juta yang dipinjamkan Steinhardt pada 1993 kepada Muzium Seni Metropolitan.

Kepala rusa jantan itu telah ditemui di barat Turki, menurut nota tulisan tangan tanpa tarikh dalam rekod Steinhardt.

“Maklumat daripada penjual yang mengenal pasti tempat penemuan barang antik yang tidak terbukti selalunya merupakan petunjuk bahawa ia telah dirompak,” kata kenyataan fakta itu. – Reuters