Mas Ermieyati Samsudin Melaka CM The Minister of Plantation Industries and Commodities (MPIC), Datuk Zuraida Kamaruddin speaks at a news conference after the launch of Mechanisation and Automation Research Consortium of Oil Palm (MARCOP) at Tenera Hotel, Bandar Baru Bangi, Selangor. PIX: AFFAN FAUZI / MalaysiaGazette / 18 NOVEMBER 2021.
Zuraida Kamaruddin

KUALA LUMPUR – Kementerian Perusahaan Perladangan dan Komoditi (MPIC) akan mengambil peluang yang timbul akibat ketegangan politik di Eropah dan kekurangan minyak masak, untuk mempromosikan minyak sawit Malaysia.

Malah, MPIC juga berhasrat untuk membuka jalan untuk komoditi ini mendapatkan semula bahagian pasarannya, terutamanya di Kesatuan Eropah ( EU).

Lantaran itu, Menterinya, Datuk Zuraida Kamarudin telah mengarahkan agensi berkaitan seperti Majlis Minyak Sawit Malaysia (MPOC) dan Lembaga Minyak Sawit Malaysia (MPOB) untuk melaksanakan kempen yang agresif untuk komoditi
supaya ia dapat mengisi jurang dalam pasaran global minyak minyak.

Agensi-agensi ini, dengan kerjasama MPIC, perlu memastikan minyak sawit Malaysia kekal sebagai pilihan utama dalam pasaran global untuk jangka masa panjang, terutamanya di mana pengguna telah terdedah kepada propaganda
negatif pada masa lalu.

Katanya, konflik di Ukraine yang bermula pada 24 Februari lalu telah menjejaskan bekalan global minyak sayuran dengan ketara kerana ketidaktentuan eksport melalui Laut Hitam mengakibatkan harga minyak sayuran/masak yang lebih
tinggi.

Ini boleh mengetatkan lagi bekalan minyak bijian dan sayuran, sekali gus memanjangkan kitaran naik harga minyak ini.

Tambah beliau, ketegangan di Eropah Timur ini telah menyebabkan kekurangan minyak bunga matahari dan minyak rapeseed kerana kedua-dua negara ini menyumbang 80% daripada eksport global.

”MPIC percaya ketegangan di Laut Hitam akan memberi impak yang positif kepada industri minyak sawit Malaysia kerana banyak negara Eropah yang bergantung kepada minyak bunga matahari, kini sedang beralih kepada minyak sawit.

“Lagipun, Ukraine dan Rusia sedang memasuki masa yang kritikal untuk penanaman bunga matahari yang sepatutnya bermula pada bulan April, tetapi perang yang berpanjangan boleh memberi kesan kepada musim penanaman ini,” ujarnya dalam kenyataan di sini.

Eksport minyak bunga matahari daripada Ukraine dan Rusia menyumbang 10% daripada semua eksport minyak masak global.

Penganalisis pasaran kini menjangkakan peningkatan permintaan minyak sawit dari rantau EU dalam jangka masa terdekat memandangkan kuantiti eksport kacang soya yang lebih rendah dari Brazil, Paraguay, Rusia dan Ukraine serta pengurangan minyak bunga matahari dari Rusia, Kazakhstan dan Ukraine.

Ditambah pula dengan langkah terbaharu negara jiran Indonesia, yang merupakan pengeksport minyak sawit terbesar dunia, untuk meluaskan skop larangan eksport bahan mentah untuk minyak masak termasuk minyak sawit mentah dan ditapis, harga global minyak sayuran berkemungkinan kekal tinggi untuk separuh pertama tahun ini.

”Saya percaya masa sekarang merupakan peluang yang baik untuk minyak sawit mendapatkan semula keyakinan daripada pembeli Eropah walaupun komoditi ini telah menerima publisiti yang kurang baik pada masa lalu.

”Di bawah kepimpinan saya, MPIC tidak akan mensia-siakan peluang yang terdapat sekarang. Sudah tiba masanya untuk kita meningkatkan usaha dalam menentang propaganda yang memburukkan kredibiliti minyak sawit.

”Kita juga perlu mempamerkan pelbagai manfaat kesihatan minyak emas ini, selaras dengan kempen Minyak Sawit Malaysia Penuh Kebaikan MPOC,” katanya. – MalaysiaGazette