Gambar hiasan. Foto Reuters

PARIS – Harga gandum antarabangsa melonjak pada hari Isnin berikutan larangan eksport oleh India, negara terbaharu yang menggunakan sekatan perdagangan untuk mengatasi inflasi makanan, sekali gus mengancam untuk terus memerah bekalan gandum dunia yang tegang akibat perang di Ukraine.

Niaga hadapan gandum Amerika Syarikat (AS) dan Eropah meningkat hampir 6%, dengan pasaran Chicago — penanda aras global — lebih awal mencapai had dagangan hariannya dan harga Paris menghampiri paras tertinggi sepanjang masa.

Menjelang akhir sesi dagangan semalaman, niaga hadapan Chicago meningkat 4.9%, berbanding kemuncak dua bulan sebelumnya.

Gandum telah menyumbang kepada rekod tertinggi tahun ini untuk harga makanan global seperti yang diukur oleh agensi makanan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB), dengan pencerobohan Rusia ke atas Ukraine menaikkan pasaran dengan menghentikan penghantaran besar-besaran dari pelabuhan Ukraine.

Sekatan India, didorong oleh gelombang panas yang telah mengurangkan prospek penuaian dan menyebabkan harga domestik melonjak, menandakan dasar pusingan U selepas kerajaan mengekalkan beberapa hari sebelum itu bahawa ia masih mensasarkan rekod eksport sebanyak 10 juta tan yang akan membantu mengimbangi pengurangan bekalan Ukraine .

Larangan itu telah memerangkap kira-kira 1.8 juta tan bijirin di pelabuhan India, menyebabkan peniaga menghadapi kerugian besar jika mereka menjual kepada pasaran domestik yang lebih lemah, menurut peniaga kepada Reuters.

Bagaimanapun, India akan membenarkan jualan eksport sedia ada yang dilindungi oleh surat kredit dan perjanjian kerajaan dengan kerajaan untuk memenuhi keperluan keselamatan makanan.

Walaupun ramai peniaga dan penganalisis menjangkakan sekatan eksport pada beberapa peringkat disebabkan kesan gelombang haba yang semakin teruk, pengumuman secara tiba-tiba itu menambah tekanan dalam pasaran untuk salah satu bijirin yang paling banyak digunakan di dunia.

“Ia adalah pasaran yang ketat dan stok gandum menurun, terutamanya di negara pengeksport. Gandum adalah pasaran yang sensitif dan dipolitikkan, terdapat kebimbangan keselamatan makanan di banyak negara,” kata Carlos Mera, Ketua Penyelidikan Komoditi Pertanian di Rabobank. – Reuters (https://www.reuters.com/article/global-grains/wheat-prices-jump-as-india-export-ban-adds-to-supply-squeeze-idUSKCN2N20ZF)