Elnaz Rekabi foto: Twitter

LONDON – Seorang pendaki Iran yang meminta maaf kerana bertanding di luar negara tanpa bertudung dan mendakwa dia terpaksa berbuat demikian.

Elnaz Rekabi, 33, melanggar peraturan berpakaian ketat dan tidak bertudung pada pertandingan di Korea Selatan.

Sebelum ini, Rekabi mendakwa tudungnya tertanggal ”secara tidak sengaja” ketika mendaki.

Bagaimanapun, pihak berkuasa mengancam untuk mengambil harta keluarganya jika dia tidak membuat kenyataan, kata sumber kepada BBC.

Iran mengkehendaki wanita menutup rambut dengan tudung, atau hijab serta lengan dan kaki ditutup dengan pakaian longgar.

Atlet wanita juga mesti mematuhi kod pakaian apabila mereka mewakili Iran secara rasmi dalam pertandingan di luar negara.

Namun, sejak kebelakangan ini, Iran berdepan dengan protes susulan kematian seorang gadis selepas ditahan polis kerana tidak bertudung dengan sempurna.

Penentangan terhadap tudung wajib telah mencetuskan protes yang melanda Iran.

Orang ramai yang ramai menyambut Rekabi di lapangan terbang Tehran pada hari Rabu, menggelarnya sebagai “heroin”.

Dia tiba kira-kira jam 3.30 pagi tanpa bertudung, sekadar menutup rambutnya dengan topi besbol hitam dan hoodie.

Keesokan harinya Rakabi bertemu Menteri Sukan Iran dengan pakaian yang sama, yang menimbulkan syak wasangka bahawa dia tidak pulang ke rumah.

Sumber itu berkata, Rekabi telah ditahan di dalam sebuah bilik di bangunan Jawatankuasa Olimpik Kebangsaan Iran dengan kehadiran ejen berpakaian biasa sehingga dia bertemu menteri itu.

Dia kini berada di bawah “tahanan rumah” tetapi pihak berkuasa mengatakan dia tinggal di rumah kerana memerlukan rehat, kata sumber itu.

Iran sering mengarahkan atlet yang pergi ke luar negara untuk bertanding di peringkat antarabangsa untuk mengemukakan cagaran untuk menjamin mereka akan kembali.

Ini kerana, ada atlet tidak pulang selepas itu.

Terdapat beberapa atlet Iran yang telah berpaling tadah dan seterusnya bersaing di bawah bendera negara lain.

Satu-satunya pemenang pingat Olimpik wanita Iran, Kimia Alizadeh, berpaling tadah pada Januari 2020.

Sebelum menuju ke Seoul, Rekabi terpaksa menyerahkan cek AS$35,000 dan memberikan kuasa penuh wakil kepada Persekutuan Pendaki Gunung Iran untuk menjual harta keluarganya, kata sumber itu.

Terdapat beberapa atlet Iran yang telah berpaling tadah dan seterusnya bersaing di bawah bendera negara lain.

Protes di Iran dicetuskan oleh kematian dalam tahanan Mahsa Amini, seorang wanita berusia 22 tahun yang ditahan oleh polis moral di Tehran pada 13 September kerana didakwa memakai tudungnya terlalu longgar.

Polis menafikan laporan bahawa dia dipukul di kepala dengan baton dan berkata dia mengalami serangan jantung. – Agensi