R.Ramasamy. -Foto AFFAN FAUZI, 21 OKTOBER 2019

KUALA LUMPUR – Masyarakat India dalam Pakatan Harapan (PH) kecewa berikutan hanya seorang wakil kaum itu terpilih dalam Kabinet Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Timbalan Pengerusi DAP Pulau Pinang, P. Ramasamy berkata, Anwar perlu membetulkan keadaan tersebut dengan menambah bilangan anggota Kabinet dalam kalangan pemimpin India dari PH.

“Parti komponen PH, DAP memenangi 40 kerusi Parlimen tetapi malangnya, parti itu hanya diberikan empat jawatan Kabinet.

“Jawatan Menteri Sumber Manusia diberikan kepada V. Sivakumar, ahli DAP dari Perak. Walaupun bilangan ahli Parlimen India dalam PH, kaum India kelihatan kurang diwakili dalam kabinet.

“Masyarakat India mungkin kecewa dengan perkara ini di bawah perwakilan.

“Semoga Anwar dapat memperbetulkan perkara ini dengan memberi pelantikan lain kepada wakil rakyat India dari PH,” kata Timbalan Ketua Menteri II Pulau Pinang itu.

Beliau berkata, sokongan kaum India terhadap PH yang amat menggalakkan dalam pilihan raya lalu tidak boleh dilupakan begitu sahaja.

Sementara itu, Ramasamy berkata, barisan Kabinet yang diumumkan Anwar merupakan satu bentuk kompromi dalam memilih untuk kestabilan negara atau sebaliknya.

Kabinet tersebut adalah pilihan antara melepaskan diri daripada politik berbisa dan politik konfrontasi.

Bagaimanapun, menurutnya, parti UMNO jelas merupakan penerima manfaat utama dalam pembentukan Kerajaan Perpaduan.

Beliau berkata, tanpa sokongan UMNO parti PH tidak akan dapat membentuk kerajaan.

Katanya, Anwar tidak mempunyai pilihan dalam melantik Presiden UMNO Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi sebagai Timbalan Perdana Menteri.

“Tanpa peruntukan jawatan sedemikian, tidak mungkin Kerajaan Perpaduan dapat memperoleh kerjasama UMNO. Nampaknya harga kecil yang perlu dibayar untuk kestabilan politik. Keputusan politik pada akhirnya adalah mengenai membuat kompromi dalam keadaan yang meringankan.

“Inilah yang dilakukan oleh Anwar. Dia mungkin mempunyai pengkritik dalam perkara ini,” kata Ramasamy lagi.

Barisan Kabinet yang diumumkan Anwar malam tadi terdiri daripada 15 wakil daripada PH, BN/UMNO (6), GPS (5), GRS (1).

Terdapat dua timbalan perdana menteri, satu untuk UMNO dan satu untuk GPS.-MalaysiaGazette