Ketua Jurulatih Malaysia, Kim Pan Gon bersama pemain Malaysia, Brendan Gan pada sidang media praperlawanan Malaysia vs Thailand Piala AFF Mitsubishi Electric 2022 di Stadium Nasional Bukit Jalil, Kuala Lumpur. Foto MOHD ADZLAN, 06  JANUARI 2023.]

KUALA LUMPUR – Skuad Harimau Malaya sudah bersedia untuk berdepan Thailand dalam aksi perlawanan separuh akhir pertama Piala Persekutuan Bolasepak ASEAN (AFF) Mitsubishi Electric 2022.

Jurulatih Malaysia, Kim Pan Gon berkata, pasukan kendaliannya itu sudah ‘mengecas’ tenaga masing-masing dan dalam tahap terbaik untuk memburu kemenangan di Stadium Nasional Bukit Jalil (SNBJ) esok.

“Pemain Harimau Malaya sedang menjalani pemulihan daripada perlawanan yang lalu dan hari ini kita akan fokus untuk bersiap siaga dalam perlawanan esok.

“Mereka sangat teruja untuk memberikan persembahan terbaik buat penyokong, mereka di tahap motivasi yang terbaik,” kata Kim pada sidang media di Bukit Jalil hari ini.

Sementara itu dalam sidang media sama, pemain tengah harimau Malaya, Brendan Gan menyifatkan pertemuan dengan Thailand bukan mudah buat skuad Malaysia.

Justeru katanya, pasukannya perlu berada di tahap terunggul untuk meraih kemenangan dalam kejohanan berprestij itu.

“Ia bukan perlawanan yang mudah menentang Thailand tetapi para pemain teruja seperti yang jurulatih katakan. Mereka bersemangat apabila jersi Harimau Malaya yang mereka sarung.

“Ia adalah perlawanan separuh akhir yang cukup besar buat kejohanan di Asia Tenggara dan kami sangat teruja. Saya yakin perlawanan ini akan menjadi satu aksi yang menarik,” katanya.

Brendan  ingin pasukan Harimau Malaya fokus dengan objektif, dan bermain mengikut stail tersendiri.

“Tidak kira siapa lawan kita, kita akan keluar (bermain) dan menang. Jaring sebanyak gol yang mungkin. Ia akan jadi satu permainan yang mengujakan, kita akan keluar bermain untuk menang,” katanya. – MalaysiaGazette