Prof. Dr. Zabidi Azhar

KUALA LUMPUR – Prof. Dr. Zabidi Azhar dilantik sebagai Naib Canselor ke-5 University Of Cyberjaya (UoC) berkuatkuasa hari ini.

Zabidi akan mengambil alih jawatan Prof. Emeritus Datuk Mohamed Abdul Razak yang telah berkhidmat selama sembilan tahun sejak 2014.

Pro Canselor UoC, Datuk Dr. R. Palan berkata, pelantikan itu adalah sebahagian daripada pelan strategik untuk terus memberikan kecemerlangan dalam pendidikan di UoC.

“Sebagai salah sebuah institusi pengajian tinggi swasta dengan tumpuan dalam bidang sains kesihatan perubatan sejak tahun 2005, melantik Zabidi untuk mengawasi universiti akan terus menyuburkan kualiti pendidikan dan mengukuhkan pembelajaran holistik,” katanya dalam kenyataan.

Sementara itu, Zabidi berkata, kebolehpasaran graduan akan menjadi tumpuan utamanya sepanjang berkhidmat sebagai Naib Canselor dengan memastikan graduan menerima pendidikan berkualiti dan keselesaan untuk menimba ilmu.

Zabidi merupakan kelulusan Sarjana Muda Perubatan dan Pembedahan (MBBS) dari University of Newcastle Upon Tyne, England pada tahun 1985.

Minatnya yang mendalam terhadap kesihatan kanak-kanak mendorong beliau untuk mendapatkan Diploma Kesihatan Kanak-kanak (DCH), Glasgow pada tahun 1987.

Kemudian, pada tahun 1991, beliau menerima keahliannya ke Royal College of Physicians of Edinburgh dan menjadi Fellow Royal College of Paediatrics and Child Health pada tahun 1997.

Zabidi turut berkhidmat sebagai Ahli Majlis Perubatan Malaysia, ahli Panel Pakar Etika Agensi Penyelidikan Eropah dan ahli panel akreditasi Agensi Kelayakan Malaysia untuk Akreditasi Malaysia dan Antarabangsa.

Beliau juga merupakan editor kehormat untuk Kemajuan dalam Pendidikan dan Amalan Perubatan dan telah dianugerahkan Geran Kecemerlangan Neurologi dan Neurosains baru-baru ini.

Selain itu, beliau adalah Ketua Kluster Kesihatan Kanak-kanak untuk Majlis Profesor Negara Malaysia dan profesor pelawat untuk Universitas Jeneral Soedirman, Indonesia dan American University of Sovereign Nations, Amerika Syarikat.

Sebelum ini, Zabidi pernah berkhidmat di Universiti Sains Malaysia sebagai Dekan Pusat Pengajian Perubatan (1999-2005) dan Pengurus Besar USAINS Tech Services (2005-2016) semasa berkhidmat sebagai Profesor Pediatrik di USM. – MalaysiaGazette