Penduduk Khartoum tiba di pusat transit Renk untuk menyelamatkan diri daripada pertempuran ganas. foto UNHCR

KHARTOUM – Ibu kota Sudan dan kawasan lain di negara itu menyaksikan pertempuran ganas pada Khamis antara tentera kerajaan dan Pasukan Sokongan Pantas (RSF), walaupun gencatan senjata tujuh hari dipersetujui oleh kedua-dua pihak.

Awal Khamis, tentera Sudan mengumumkan unitnya bertempur dengan pejuang RSF di bandar Bahri, utara Khartoum.

“Pasukan kami bertempur pada waktu subuh hari ini dengan pemberontak yang cuba menyerang komando kawasan tentera Bahri (Khartoum Utara).

“Pasukan kami memusnahkan lapan kenderaan tempur musuh dan merampas 11 kenderaan, pelancar Katyusha dan alat komunikasi,” kata tentera Sudan dalam satu kenyataan.

Tentera Sudan seterusnya menyeru rakyat supaya menjauhkan diri dari tapak pertempuran dan objek logam aneh.

RSF pula menuduh tentera melanggar gencatan senjata kemanusiaan yang diisytiharkan dan menyerang kedudukan mereka pada waktu subuh pada hari Khamis.

“Pasukan kami dan kawasan kediaman berada di bawah artileri dan pengeboman pesawat dalam satu pelanggaran terang-terangan terhadap norma antarabangsa serta undang-undang antarabangsa dan kemanusiaan,” kata RSF dalam satu kenyataan.

Sementara itu, pertempuran ganas juga berlaku pada hari Khamis di El-Obeid, ibu kota negeri Kordofan.

“Bandar El-Obeid dan komando Divisyen Infantri ke-5 diserang khianat oleh pemberontak hari ini.

“Musuh telah dihancurkan dan mengalami kerugian besar dan saki-bakinya sedang dihalau keluar dari bandar,” kata kenyataan tentera.

Tentera berkata, keadaan operasi di semua bahagian Sudan adalah stabil dan tenang, kecuali bahagian ibu kota dan bandar El-Obeid.

Pertempuran berlaku beberapa jam selepas kedua-dua pihak bersetuju dengan lanjutan gencatan senjata selama tujuh hari yang dicadangkan oleh Pihak Berkuasa Antara Kerajaan bagi Pembangunan Blok Serantau Afrika.

Terdahulu, Kementerian Luar Sudan mengecam apa yang disebutnya sebagai “pelanggaran Pasukan Sokongan Pantas pemberontak terhadap kedutaan dan misi diplomatik tanpa menghiraukan sedikit pun pengisytiharan gencatan senjata atau menghormati undang-undang antarabangsa.”

“Kementerian Luar Negeri mengecam serangan oleh pasukan pemberontak ke atas ibu pejabat Kedutaan India,” kata kementerian itu dalam satu kenyataan.

Katanya, ia juga menerima aduan mengenai serangan ke atas bangunan atase kebudayaan Arab Saudi, kediaman diplomat Switzerland, dan bahagian konsular kedutaan Turki.

Memandangkan pertempuran telah mendorong negara itu kepada krisis kemanusiaan, Setiausaha Agung Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu bagi Hal Ehwal Kemanusiaan, Martin Griffiths, yang tiba di bandar Port Sudan di timur Sudan pada hari Rabu, menggesa pihak yang bertelagah memastikan penghantaran selamat bantuan kemanusiaan kepada golongan yang memerlukan.

Untuk tujuan ini, Komander RSF, Mohamed Hamdan Dagalo berikrar untuk membuka dan melindungi koridor kemanusiaan bagi memudahkan pergerakan rakyat di kawasan yang dikawal oleh tenteranya.

Pertempuran antara tentera Sudan dan RSF meletus pada 15 April, dengan kedua-dua pihak saling menuduh antara satu sama lain memulakan konflik.

Setakat ini, konflik telah menyebabkan lebih 550 orang terbunuh dan 4,926 lagi cedera di Sudan, manakala ribuan rakyat Sudan telah kehilangan tempat tinggal atau terpaksa mencari perlindungan di kawasan selamat atau negara jiran, termasuk Mesir, Ethiopia dan Chad. – Agensi