Ketua Penerangan Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM), Datuk Razali Idris.

KUALA LUMPUR – Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim tidak seharusnya terkesan dengan ‘gosip’ kononnya pembangkang mempunyai ‘angka besar’ untuk menjatuhkan Kerajaan Perpaduan.

Ketua Penerangan Bersatu, Senator Datuk Razali Idris berkata, sebagai Perdana Menteri yang mendapat sokongan 148 ahli Parlimen, Anwar seharusnya yakin dengan majoriti yang diperoleh bagi mempertahankan kerajaan.

Beliau mengulas cabaran Anwar supaya pembangkang membuktikan mereka mempunyai majoriti yang cukup untuk menumbangkan Kerajaan Perpaduan pada sidang Parlimen yang dijadualkan hujung Mei ini.

Ahli Majlis Pimpinan Tertinggi Bersatu itu berkata, Anwar yang sepatutnya membawa usul tersebut di Parlimen jika merasakan beliau mempunyai angka sokongan yang kuat.

“Yang mencabar ini sebenarnya perdana menteri. Perdana menteri itu perdana menteri ke pembangkang? Kalau dia rasa tidak yakin dengan 148 yang dikatakan kuat, dialah yang sepatutnya cadang supaya undi percaya diadakan di Parlimen.

“Tan Sri Muhyiddin Yassin tidak pernah keluarkan kenyataan itu, Datuk Seri Hamzah Zainuddin tak pernah, Tan Sri Abdul Hadi Awang tak pernah nombor-nombor ini.

“Cuma ada dari luar. Cakap-cakap politik. Gosip-gosip. Takkanlah perdana menteri terkesan dengan gosip-gosip kecil-kecil ini,” katanya ketika ditemui pada Majlis Sambutan Hari Raya Bersatu bersama media hari ini.

Razali berkata, Anwar tidak seharusnya fokus terhadap gosip menumbangkan kerajaan sebaliknya memberi tumpuan kepada isu ekonomi yang dihadapi rakyat terutama isu kenaikan Kadar Dasar Semalaman (OPR).

“Jangan fikir pasal langau-langau tepi ini. Kau dah kuat, 148 ini dua pertiga majoriti kan? Apa nak risau. Apabila dia bercakap begitu, sebagai rakyat biasa melihat dia gagal. Dia gagal menguruskan ekonomi.

“Menteri (saya) tengok semua cakap politik. Apabila OPR naik terus ekonomi cakap rakyat tak terkesan,” kata Razali.

Beliau menegaskan, kepimpinan Bersatu tidak pernah membincangkan mengenai jumlah sokongan ahli Parlimen bagi menumbangkan kerajaan.

“Bersatu tidak ada bincang. Kita dengar orang cakap di luar. Kita tidak adalah bincang kita ada berapa, berapa. Tak ada bicang khusus nak gulingkan kerajaan. Tak ada.

“Kita memang tak setuju dengan kerajaan yang ada sekarang ini. Sebab itu sebagai pembangkang kita mana boleh terima. Tapi kita membangkang dengan fakta.

“Kita tak setuju dengan pembangkang sebab sekarang ekonomi tak bergerak. Tak ada (cara) spesifik bagaimana kerajaan nak bangunkan ekonomi pasca Covid. Tak ada,” kata Razali.

Anwar sebelum ini dilaporkan beliau bukan Perdana Menteri yang akan mengelak untuk berdepan dan berentap berhubung keabsahan Parlimen seperti yang dilakukan Perdana Menteri sebelum ini yang memilih mengisytihar darurat dan menangguhkan sidang Parlimen.

Serentak itu Anwar menggesa pembangkang membuktikan jumlah sokongan yang mereka ada di Parlimen – MalaysiaGazette