Takiyuddin Hassan

SUNGAI BESAR – Presiden UMNO, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi pernah menawarkan Presiden Pas, Datuk Tan Sri Abdul Hadi Awang dengan 40 kerusi Parlimen yang dijamin menang jika parti Islam itu meninggalkan Bersatu.

Setiausaha Agung Pas, Datuk Seri Takiyuddin Hassan berkata, walaupun Pas menolak tawaran itu, namun parti Islam tersebut berjaya memperoleh 43 kerusi Parlimen dan lebih banyak daripada tawaran UMNO pada PRU15 lalu.

“Presiden Pas berjumpa dengan Presiden UMNO diberikan syarat, kalau nak bersama dengan UMNO, tinggalkan Bersatu.

“Ini Untold Story, kisah yang tidak pernah diceritakan. Demi semangat dan roh penyatuan Ummah, kami tidak menerima walaupun kita ditawarkan 40 kerusi.

“Alhamdulillah, (bila) kita bersama Bersatu dan Perikatan Nasional (PN), Pas bukan sahaja dapat berbelas kerusi tapi 43 kerusi, lebih banyak daripada tawaran UMNO,” katanya ketika berucap pada Majlis Dialog PN di Markas Pas Simpang Lima, di sini, malam tadi.

Selain itu, Takiyuddin juga mendedahkan apabila Pas mengutarakan penyatuan Ummah, UMNO didakwa menyambut cadangan itu dengan dingin.

“Pas sebelum PRU15, apabila kami mengusahakan supaya berlakunya penyatuan Ummah, antara orang Melayu dan Islam yang kita mulakan melalui Muafakat Nasional (MN.

“Pimpinan kami berjumpa dengan pimpinan UMNO apabila kami mengutarakan usaha untuk menyatukan umat Melayu Islam, (UMNO beri respon) dengan nada tidak begitu menyenangkan.

“Begitu tinggi bongkak (Presien UMNO) apabila memberikan syarat kepada Pas,” katanya. – MalaysiaGazette

4 Komen

Comments are closed.