Kemusnahan teruk di Gaza

HAGUE – Afrika Selatan akan membentangkan laporan setebal 84 halaman di Mahkamah Keadilan Antarabangsa (ICJ) yang membuktikan berlaku pembunuhan beramai-ramai dan penghapusan etnik oleh Israel terhadap rakyat Palestin.

Dalam menyediakan permohonan ini, Afrika Selatan telah memberi perhatian yang teliti kepada peruntukan-peruntukan Konvensyen Genosid kepada tafsirannya, dan kepada penggunaannya pada tahun-tahun selepas kemasukannya berkuat kuasa pada 12 Januari 1951.

Juga diambil kira adalah perundangan ICJ, mahkamah dan tribunal antarabangsa yang lain termasuk Tribunal Jenayah Antarabangsa untuk bekas Yugoslavia, Tribunal Jenayah Antarabangsa untuk Rwanda.

Afrika Selatan amat menyedari hakikat bahawa tindakan pembunuhan beramai-ramai berbeza daripada pelanggaran undang-undang antarabangsa lain yang dibenarkan atau dilakukan oleh kerajaan dan tentera Israel di Gaza.

Oleh kerana itu, menurutnya adalah penting untuk meletakkan tindakan pembunuhan beramai-ramai dalam konteks yang lebih luas mengenai kelakuan aparthied Israel terhadap rakyat Palestin selama 75 tahun, pendudukan dan perang selama 56 tahun di wilayah Palestin dan sekatan selama 16 tahun di Gaza.

Kesemua itu termasuk pelanggaran serius dan berterusan undang-undang antarabangsa yang berkaitan dengannya termasuk pelanggaran berat terhadap Konvensyen Geneva Keempat dan jenayah perang dan jenayah kemanusiaan yang lain.

“Apabila merujuk dalam permohonan ini kepada tindakan dan peninggalan oleh Israel yang boleh mengakibatkan pelanggaran undang-undang antarabangsa yang lain, kes Afrika Selatan  adalah bersifat genosid, kerana ia dilakukan dengan niat khusus  untuk memusnahkan rakyat Palestin di Gaza sebagai sebahagian daripada kumpulan kebangsaan, kaum dan etnik Palestin yang lebih luas,” katanya.

Laporan itu juga menyebut, sejak 7 Oktober Israel telah terlibat dalam serangan ketenteraan berskala besar melalui darat, udara dan laut.

Menjelang 29 Oktober 2023 dianggarkan 6,000 bom setiap minggu telah dijatuhkan di Gaza dan dalam dua bulan,serangan ketenteraan Israel telah “mendatangkan lebih banyak kemusnahan daripada memusnahkan Aleppo, Syria antara 2012 dan 2016.

Ia juga jauh lebih tinggi dalam pegemboman di Mariupol, Ukraine, atau pengeboman Jerman oleh tentera berikat dalam Perang Dunia II.

“Kemusnahan yang dilakukan oleh Israel sangat melampau sehinggakan Gaza kini berbeza dengan angkasa. Ia adalah tekstur yang berbeza seperti yang dinyatakan oleh Setiausaha Agung Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu, dalam surat bertarikh 6 Disember 2023 kepada Presiden Majlis Keselamatan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu,” kata laporan itu.

Bukti Israel melakukan genosid antara 29 September 2000 dan 7 Oktober 2023, kira-kira 7,569 rakyat Palestin termasuk 1,699 kanak-kanak terbunuh dalam ’empat perang sangat tidak adil” serta serangan tentera lain yang lebih kecil, dengan puluhan ribu yang lain cedera.

Seramai 214 lagi rakyat Palestin, termasuk 46 kanak-kanak terbunuh semasa ‘Great March of Return’, satu protes aman berskala besar di sepanjang pagar pemisah antara Gaza dan Israel, di mana ribuan rakyat Palestin menyertai setiap hari Jumaat selama lebih 18 bulan.

Demonstrasi itu menuntut supaya “ sekatan yang dikenakan ke atas Gaza ditarik balik dan kembalinya pelarian Palestin” ke rumah dan kampung mereka di Israel.

Israel direkodkan membunuh 60 penunjuk perasaan Palestin dalam masa satu hari semasa protes aman itu berlangsung.

Afrika Selatan juga melaporkan, lebih 36,100 rakyat Palestin termasuk hampir 8,800 kanak-kanak dicederakan oleh Israel dalam tempoh itu.

Ini termasuk 4,903 orang yang ditembak di bahagian bawah kaki, “ramai berdiri ratusan beberapa meter dari penembak tepat, dengan tidak bersenjata” menyebabkan 156 daripada mereka terpaksa dipotong sekurang-kurangnya satu anggota badan dan lebih 1,200 memerlukan rawatan pembinaan semula anggota khusus.

“Seorang askar Israel mengakui dia menembak “42 lutut dalam satu hari”.

“Suruhanjaya mendapati, terdapat alasan yang munasabah untuk mempercayai penembak tepat Israel “sengaja menembak” kanak-kanak, mengetahui mereka adalah kanak-kanak dan mereka juga “sengaja menembak pekerja kesihatan dan wartawan “walaupun melihat mereka dengan jelas,” katanya.

Laporan itu menyebut lebih 7,729 kanak-kanak Palestin telah terbunuh di Gaza sejak 7 Oktober 2023 iaitu lebih 115 kumpulan itu dibunuh setiap hari.

“Dianggarkan lebih ramai kanak-kanak Palestin terbunuh dalam tiga yang pertama minggu di Gaza sahaja (sejumlah 3,195) daripada jumlah kanak-kanak yang terbunuh setiap tahun di seluruh zon konflik dunia sejak 2019.

“Skala pembunuhan kanak-kanak Palestin di Gaza adalah sedemikian rupa sehingga Gaza menyifatkannya sebagai “kuburan untuk kanak-kanak”,” katanya.

Afrika Selatan memfailkan kes di ICJ terhadap Israel pada 29 Disember lalu atas tuduhan melakukan ‘pembunuhan beramai-ramai’ di Gaza dan pendengaran akan berlangsung minggu depan.

Barisan peguam yang akan mewakili Afrika Selatan termasuk John Dugard, seorang profesor undang-undang antarabangsa negara itu dan merupakan pelapor khas Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) mengenai hak asasi manusia di wilayah Palestin dari 2001 hingga 2008. – Agensi

1 Komen

  1. Nk harap kat negara Madani, demo bawak benda zionis pun kena rampas. Seb bek ada pahlawan zulu. Nampak ja kuno tp bijak ngan langkah perundangan antarabangsa.

Comments are closed.