Suruhanjaya Sekuriti

KUALA LUMPUR- Suruhanjaya Sekuriti Malaysia (SC) hari ini telah mengenakan pertuduhan terhadap Chin Wai Lan (Sophia Chin), pengarah Pixelvest Sdn Bhd (Pixelvest), kerana kesalahan pengubahan wang haram yang membabitkan lebih RM164.5 juta.

Sophia Chin dikenakan pertuduhan atas 17 kesalahan di bawah seksyen 4(1)(b) Pencegahan Pengubahan Wang Haram, Pembiayaan Keganasan dan Hasil Daripada Aktiviti Haram 2001 (AMLATFPUAA) kerana menerima hasil daripada aktiviti yang menyalahi undang-undang.

Mengikut pertuduhan, Sophia Chin menerima hasil haram itu dalam akaun bank peribadinya serta dalam beberapa syarikat di mana dia menjadi pengarah/rakan kongsi.

Syarikat-syarikat ini termasuk Pinetree Field Sdn Bhd, SC Wealth Planners Sdn. Bhd, Quarters Venture Sdn Bhd, New Straits Venture Sdn Bhd dan Quarters Capital PLT.

Kesalahan tersebut didakwa berlaku antara 23 Disember 2020 dan 2 Oktober 2022 di Kuala Lumpur dan Selangor.

Tertuduh menuntut dibicarakan untuk kesemua 17 pertuduhan terhadapnya di dua mahkamah berasingan.

Hakim Mahkamah Sesyen Datin Sabariah Othman membenarkan ikat jamin sebanyak RM7 juta dengan dua penjamin.

Dia diperintahkan untuk menyerahkan pasportnya kepada mahkamah dan melaporkan kepada SC setiap bulan sehingga selesai perbicaraan.

Di mahkamah berasingan, Hakim Mahkamah Sesyen, Azrul Darus turut membenarkan Sophia Chin diikat jamin sebanyak RM7 juta dengan seorang penjamin.

Beliau juga mengenakan syarat yang sama terhadap penyerahan pasport dan melaporkan kepada SC.

Jika sabit kesalahan, tertuduh boleh dipenjarakan sehingga 15 tahun dan juga boleh didenda tidak kurang daripada lima kali ganda jumlah atau nilai hasil daripada aktiviti yang menyalahi undang-undang pada masa kesalahan itu dilakukan atau RM5 juta, yang mana lebih tinggi.

Pertuduhan terhadap Sophia Chin adalah kesinambungan daripada tindakan penguatkuasaan SC berhubung kes yang sama terhadap dua individu lain semalam.

SC telah mengenakan pertuduhan terhadap Ang Jen Chuen (Dexter Ang), dan Syaiful Riezal bin Ahmad (Syaiful Riezal) atas kesalahan serupa di bawah seksyen 4(1)(b) AMLATFPUAA pada 10 Januari 2024. – MalaysiaGazette