Penduduk Palestin meninjau bangunan yang musnah dibedil tentera Zionis di Gaza,

ANKARA – Sekurang-kurangnya 100,000 rakyat Palestin telah terbunuh, cedera atau dilaporkan hilang dalam 100 hari terakhir serangan Israel di Semenanjung Gaza sejak 7 Oktober tahun lalu, kata Pemantau Hak Asasi Manusia Euro-Med berkata pada Ahad.

Jumlah itu termasuk penduduk Palestin yang mengalami kecacatan kekal.

Kenyataan itu menunjukkan bahawa jumlah rakyat Palestin di Gaza yang dibunuh oleh Israel setakat Sabtu lalu mencecah 31,497.

“Daripada mereka yang terbunuh dalam serangan udara dan artileri Israel di Semenanjung, 28,951 (92%) adalah orang awam, termasuk 12,345 kanak-kanak, 6,471 wanita, 295 kakitangan kesihatan, 41 kakitangan pertahanan awam, dan 113 wartawan,” keluh kumpulan itu.

“Sementara itu, 61,079 individu telah cedera, ratusan daripada mereka kritikal,” katanya.

Kenyataan itu menunjukkan angka yang dikongsikan termasuk “orang yang hilang selepas ditangkap dan hilang secara paksa oleh tentera Israel, serta mereka yang telah terperangkap di bawah serpihan bangunan yang dilanda serangan udara dan artileri Israel selama lebih daripada 14 kali berturut-turut. hari sekarang dan oleh itu dianggap mati.

“Beratus-ratus mayat yang tidak dapat ditemui akibat keganasan Israel yang berterusan” kekal di jalan raya, terutamanya di kawasan tentera Israel melakukan pencerobohan darat,” menurut Euro-Med.

Kumpulan itu selanjutnya menyatakan “kira-kira 1.955 juta rakyat Palestin, atau 85% daripada jumlah penduduk Semenanjung, telah dipindahkan dari rumah dan kawasan kediaman mereka ekoran kekurangan tempat perlindungan yang selamat kerana 69,700 unit rumah telah musnah sepenuhnya dan 187,300 unit lagi rosak sebahagian.”

“Kemudahan yang menjadi sasaran Israel semasa serangan berterusan termasuk 320 sekolah; 1,671 kemudahan industri; 183 kemudahan kesihatan, termasuk 23 hospital, 59 klinik, dan 92 ambulans; 239 masjid; tiga gereja; dan 170 pejabat akhbar,” katanya. .

Kumpulan hak asasi manusia itu menambah, Israel “terus meningkatkan serangan ketenteraannya terhadap orang awam Palestin dalam usaha nyata untuk meluaskan wilayahnya untuk merangkumi seluruh Semenanjung Gaza.

“Ini berkemungkinan besar kepada jenayah perang, jenayah terhadap kemanusiaan, dan pembunuhan beramai-ramai,” menurut pemantau hak asasi yang berpangkalan di Geneva.

“Israel sengaja menyasarkan infrastruktur awam untuk menyebabkan sebanyak mungkin kematian, kerugian material, dan sebanyak mungkin kemusnahan umum sebagai satu bentuk pembalasan dan hukuman kolektif.

“Ini bertentangan dengan undang-undang kemanusiaan antarabangsa, Konvensyen Geneva 1949, dan sama dengan jenayah perang mengikut Statut Rom, yang mengawal Mahkamah Jenayah Antarabangsa,” kata organisasi itu.

Tel Aviv telah “melanggar secara terang-terangan syarat undang-undang kemanusiaan antarabangsa,” kata Euro-Med sambil menambah, undang-undang antarabangsa “melarang kerosakan dan pemusnahan harta benda sebagai ‘cara pencegahan’ walaupun untuk tujuan ketenteraan.”

Kumpulan itu menggariskan kepentingan kes pembunuhan beramai-ramai yang difailkan Afrika Selatan terhadap Israel di Mahkamah Keadilan Antarabangsa (ICJ) sebagai “pendahuluan sejarah dan langkah pertama ke arah meminta Israel bertanggungjawab di peringkat kehakiman antarabangsa dan mematahkan kekebalannya.

“Tuntutan itu – tidak kira keputusannya – memberikan tekanan yang tulen kepada Israel, dan jika mahkamah memutuskan untuk mengambil tindakan segera, sementara sebagai langkah pertama, Israel dan sekutunya akan terpaksa menghadapi politik, undang-undang dan yang lebih mahal,” tegas Euro-Med. – Agensi