ANKARA – Kesatuan sekerja perdagangan dengan lebih 3,500 anggota di 11 pelabuhan India enggan mengendalikan semua kapal kargo yang mengangkut senjata ke Israel.

Persekutuan Pekerja Pengangkutan Air India telah memutuskan untuk tidak mengendalikan penghantaran ketenteraan untuk Israel di mana-mana pelabuhan di negara itu.

“Kami telah memutuskan untuk tidak memuat naik atau memunggah kargo yang mengandungi senjata jika ada kapal yang tiba.

“Bagaimanapun, setakat ini, belum ada kapal seperti itu yang tiba. Jika ia datang, kami akan memboikot,” kata Narendra Rao, setiausaha agung kesatuan itu kepada Anadolu.

Rao berkata, ia bergabung dengan persekutuan kesatuan sekerja dunia, dan beberapa bulan lalu,memutuskan untuk tidak mengendalikan kapal yang membawa senjata untuk Israel di pelabuhan masing-masing.

“Pekerja pelabuhan, sebahagian daripada kesatuan buruh akan sentiasa menentang perang dan membunuh orang yang tidak bersalah seperti wanita dan kanak-kanak,” tambahnya.

Terdahulu, dalam satu kenyataan yang dikeluarkan pada Rabu lalu, kesatuan itu menggesa gencatan senjata segera di Genting Gaza yang dikepung.

“Memandangkan kami adalah kesatuan sekerja yang bertanggungjawab, kami mengisytiharkan solidariti dengan mereka yang berkempen untuk keamanan,” kata kenyataan itu.

Kenyataan itu juga menyeru anggotanya untuk “tidak lagi mengendalikan mana-mana kapal yang membawa bahan ketenteraan ke Palestin dan Israel.”

Israel telah menggempur Semenanjung Gaza sejak serangan Hamas pada 7 Oktober 2023.

Serangan Israel berikutnya telah membunuh hampir 29,000 dan menyebabkan kemusnahan besar-besaran dan kekurangan barang keperluan, manakala kurang daripada 1,200 rakyat Israel dipercayai terbunuh dalam serangan Hamas.

Peperangan Israel ke atas Gaza telah mendorong 85% penduduk wilayah itu ke dalam perpindahan dalaman di tengah-tengah kekurangan makanan, air bersih dan perubatan yang teruk. – Agensi