Dennis Francis

WASHINGTON – Presiden Perhimpunan Agung Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) Dennis Francis menyuarakan kebimbangan serangan udara Iran terhadap Israel.

“Saya amat prihatin dengan situasi yang berlaku di Timur Tengah, melibatkan pelancaran dron dan peluru berpandu oleh Iran terhadap Israel,” kata Francis dalam satu kenyataan.

Terdahulu, Tehran menjelaskan tindakannya itu berdasarkan konteks Artikel 51 Piagam PBB, berikutan serangan Israel ke atas Kedutaan Iran di Syria baru-baru ini.

“Tindak balas Iran menambahkan lagi keadaan tegang dan keamanan serta keselamatan di Timur Tengah. Ini adalah saat yang memerlukan pertimbangan yang bijak dan berhemat, yang mana risiko lanjutan dipertimbangkan dengan sangat teliti.

“Saya menjangkakan pihak berkuasa Iran akan menghormati kata-kata mereka bahawa dengan tindakan mereka hari ini, perkara itu boleh dianggap selesai.

“Putaran ganas serangan dan serangan balas tidak akan membawa ke mana-mana, tetapi tidak dapat dielakkan, lebih banyak kematian, penderitaan dan kesengsaraan,” katanya, sambil menggesa semua pihak melaksanakan “sekatan sepenuhnya” untuk mengelak ketegangan semakin meningkat.

Dialog dan diplomasi adalah satu-satunya cara untuk menyelesaikan perbezaan melalui cara aman, tambah Francis. – Agensi