Walaupun Pulau Pinang tidak dihubungkan kereta api berkelajuan tinggi, tetapi ia tetap berdaya saing dalam sektor pembuatan dan pelancongan dengan prestasi yang menonjol dalam sektor pembuatan produk elektrik dan elektronik.

PULAU PINANG – Pengilang di utara Semenanjung tetap optimis dengan kelebihan yang dimiliki walaupun kawasan mereka tidak dihubungkan dengan kereta api berkelajuan tinggi.

Pengerusi Cawangan Pulau Pinang, Persekutuan Pengilang-Pengilang Malaysia (FMM), Datuk Dr. Ooi Eng Hock berkata, pembinaan landasan kereta api berkelajuan tinggi yang menghubungkan Kuala Lumpur, Negeri Sembilan, Melaka dan Johor dengan Singapura akan membawa pembangunan dan mewujudkan momentum di selatan Semenanjung.

Katanya, keadaan itu bagaimanapun juga akan menyebabkan peningkatan kos hidup dan kos pengeluaran di selatan sekali gus menjadikan utara Semenanjung lebih menarik.

Menurutnya, projek kereta api berkelajuan tinggi pasti akan menjadikan selatan sebagai kawasan tumpuan pelabur dan bakat sumber manusia, tetapi ia juga akan menyebabkan kos melonjak sekali gus menonjolkan daya saing utara Semenanjung.

“Walaupun Pulau Pinang tidak dihubungkan kereta api berkelajuan tinggi, tetapi ia tetap berdaya saing dalam sektor pembuatan dan pelancongan dengan prestasi yang menonjol dalam sektor pembuatan produk elektrik dan elektronik.

“Pulau Pinang juga tidak kekurangan bakat-bakat sumber manusia,” katanya kepada Nanyang Siang Pau.

Pengerusi cawangan Kedah dan Perlis, Persatuan Pemaju Hartanah dan Perumahan Malaysia (REHDA), Datuk Rick Cheng Wooi Seong pula berkata, momentum yang dijana oleh kereta api berkelajuan tinggi di selatan akan melimpah ke utara.

“Dalam soal perumahan, bakat dari utara yang memilih untuk bekerja di selatan akan membeli rumah di tempat asal mereka di utara.

“Apabila bandar-bandar di selatan dihubungkan, ia akan saling memperlengkapkan negeri-negeri lain di Semenanjung dalam pembangunan ekonomi,” katanya.