KUALA LUMPUR – Suruhanjaya Sekuriti Malaysia (SC) telah memfailkan saman di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur terhadap tujuh individu kerana dagangan orang dalam yang melibatkan saham Worldwide Holdings Bhd (Worldwide), sebuah syarikat yang sebelum ini disenaraikan di Bursa Malaysia.

Datin Paduka Low Siew Moi, Tan Cheng Teik, Liaw Huat Hin, Hoi Main Seng, Chua Keng Hong, Datuk Ter Leong Yap, dan Ter Leong Hing didakwa terlibat dalam dagangan orang dalam saham Worldwide antara tahun 2006 dan 2007.

Dalam saman yang difailkan pada 18 Mei 2017, SC mendakwa Low telah menyampaikan maklumat material bukan awam, iaitu cadangan penswastaan ​​ Worldwide yang telah dijalankan oleh Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor (PKNS), kepada Tan, Liaw, Hoi, Chua, dan Ter Leong Yap, yang melanggar seksyen 89E(3)(a) Akta Perindustrian Sekuriti 1983. Low ketika itu merupakan timbalan pengurus besar di PKNS dan pengarah Worldwide.

SC juga mendakwa bahawa Ter Leong Yap dan Tan kemudiannya menyampaikan maklumat tersebut masing-masing kepada Ter Leong Hing, serta Hoi dan Liaw. SC mendakwa Tan, Chua, Hoi, Liaw dan Ter Leong Hing telah melanggar seksyen 89E(2)(a) SIA kerana membeli saham Worldwide ketika memiliki maklumat material bukan awam.

SC menuntut bayaran sebanyak tiga kali keuntungan yang diperolehi oleh defendan akibat dagangan orang dalam tersebut dan penalti sivil RM1 juta daripada setiap defendan. – MalaysiaGazette