Donald Trump - foto Reuters

WASHINGTON – Presiden Amerika Syarikat, Donald Trump telah melanggar tradisi hampir 20 tahun selepas gagal menjadi tuan majlis buka puasa pada penghujung Ramadan lalu.

Acara White House telah diadakan setiap tahun sejak tempoh pentadbiran Presiden Clinton.

Hari Raya Aidilfitri menandakan berakhir Ramadan, satu tempoh ketika umat Islam berpuasa dan memberi tumpuan kepada amalan.

Pada bulan Mei, Reuters melaporkan Tillerson telah menolak cadangan daripada pejabat agama dan hal ehwal dunia Jabatan Negara untuk mengadakan perayaan.

Encik Trump sebelum ini telah dikritik kerana menggunakan retorik anti-Islam, termasuk pada jejak kempen apabila dia memanggil pengawasan masjid-masjid AS.

Trump dalam satu kenyataan berkata: “Bagi pihak rakyat Amerika, Melania dan saya menyampaikan ucapan kepada umat Islam yang merayakan Aidilfitri,” katanya.

Majlis berbuka puasa oleh presiden pertama dikatakan telah dihoskan oleh Thomas Jefferson pada 1805 untuk utusan Tunisia.

Subjek itu diliputi dalam catatan blog di laman web Jabatan Negara AS, IIP Digital.

Jawatan itu, bertajuk “Iftar Thomas Jefferson”, telah dialih keluar, tetapi masih terdapat dalam arkib.

Idea untuk menganjurkan makan malam dihidupkan kembali oleh Hillary Clinton pada tahun 1996, ketika itu beliau adalah Wanita Pertama.

Ia menjadi tradisi tahunan dari tahun 1999 dan dihadiri oleh para pemimpin Islam, diplomat dan perundangan terkemuka Amerika Syarikat. – MalaysiaGazette