Home Dunia Pengedar dadah terbesar diekstradisi ke AS

Pengedar dadah terbesar diekstradisi ke AS

Prado Alava

COLOMBIA – Seorang lelaki yang dituduh menyeludup lebih daripada 250 tan kokain sejak sedekad lalu telah diekstradisi ke Amerika Syarikat dari Colombia.

Pendakwa Washington berkata, Prado Álava berkata, warga negara Ecuador merupakan pengedah dadah terbesar yang beroperasi di seluruh Amerika.

Dia juga dituduh memerintahkan pembunuhan hakim, pendakwa dan pegawai polis di Ecuador.

Prado Álava dikenal di Colombia sebagai Pablo Escobar dari Ecuador, mengambil nama pemimpin Medellín Cartel terkenal yang dibunuh pada tahun 1993.

Di Colombia, Alava cuba menyertai kumpulan pemberontak kiri Farc sebelum menandatangani perjanjian damai pada 2016.

Tangkapan Alava dibuat selepas pendakwa raya Colombia mengatakan hasratnya untuk mengambil kesempatan daripada sistem peralihan kehakiman, yang dipersetujui antara kerajaan dan Farc untuk menangani jenayah yang dilakukan oleh pemberontak selama lima dekad konflik.

“Prado Álava dianggap sebagai salah satu ketua terbesar dalam beberapa tahun terakhir dan menjadi sasaran utama untuk Amerika Syarikat,” kata pendakwa dalam satu kenyataan.

Álava didakwa beroperasi di Ecuador dan di pantai Pasifik Colombia.

Pendakwa berkata, bot laju telah digunakan untuk membuat penghantaran kokain secara tetap ke Amerika Tengah dan Mexico, dan dari sana dadah itu dihantar ke sempadan ke Amerika Syarikat.

Alava ditangkap pada April 2017 ketika dia pergi melawat keluarga di kota Cali di Colombia. – MalaysiaGazette