Home Ekonomi Harga minyak melepas AS$68 setong

Harga minyak melepas AS$68 setong

SEOUL – Harga minyak global melepasi AS$68 setong berikutan potensi Washington untuk keluar daripada rundingan nuklear Iran telah meningkatkan kebimbangan bekalan di Asia Barat, selain pertambahan dalam pengeluaran minyak mentah Amerika Syarikat.

Niaga hadapan sedikit berubah di New York selepas melonjak 0.5 peratus pada hari Rabu, selepas Presiden Perancis, Emmanuel Macron meramalkan Donald Trump akan menarik diri daripada rundingan dengan Iran.

Minyak mentah West Texas Intermediate untuk penghantaran Jun diniagakan pada AS$ 68.26 di New York Mercantile Exchange, naik AS$0.21. Kontrak itu naik sebanyak AS$0.35 sen kepada AS$ 68.05 pada Rabu.

Minyak mentah Brent untuk penghantaran Jun meningkat 0.5 peratus kepada AS$ 74.36 setong.

Satu kebangkitan semula sekatan ke atas negara Teluk Parsi dijangka memangkas eksport minyak daripada pengeluar ketiga terbesar OPEC itu.

Minyak mentah turun ke paras tertinggi selama tiga tahun pada bulan ini apabila ketegangan geopolitik di Asia Barat yang kaya tenaga berterusan, dengan Trump menetapkan untuk memutuskan sama ada untuk melanjutkan pelepasan sekatan terhadap Iran pada 12 Mei.

Walaupun Pertubuhan Negara Pengeksport Minyak (OPEC) berjaya menyekat kejatuhan harga minyak global, lonjakan pengeluaran Amerika Syarikat dengan 10 juta tong sehari setiap minggu sejak awal Februari telah menjejaskan usaha kartel minyak.

“Meskipun terdapat peningkatan yang tidak dijangka dalam inventori mentah Amerika, pelabur nampaknya lebih prihatin terhadap keputusan A.S. mengenai perjanjian Iran,” kata Ahn Yea Ha, penganalisis komoditi di Kiwoom Securities Co.