Najib Razak
Najib Razak

KUALA LUMPUR – Tun Dr. Mahathir Mohamad secara jelas telah diperkudakan oleh DAP untuk menjayakan agenda politik parti tersebut.

DAP tidak pernah berubah dalam merealisasikan misi politiknya meskipun cuba meletakkan Mahathir sebagai ‘kepala’ dalam gabungan parti pembangkang sekarang.

Datuk Seri Najib Razak berkata, tindakan itu semata-mata mahu menunjukkan Mahathir seolah-olah telah menguasai pembangkang tetapi hakikatnya ia tidak berlaku.

“Sebab itu dalam ucapan terakhir pembangkang pun Dr Mahathir yang buat. Lim Kit Siang dan Lim Guang Eng ada di belakang sebab hendak memberi gambaran kononnya Dr. Mahathir menguasai pembangkang,” katanya dalam program Mandat TV3 malam tadi.

Sedangkan dalam sistem politik, kata Najib, kuasa mutlak adalah parti yang mempunyai kerusi paling banyak dan dalam Pakatan Harapan (PH) ia adalah parti DAP.

Pengerusi PPBM, Tun Dr. Mahathir Mohamad dan Lim Kit Siang.

Dalam Pilihan Raya Umum Ke-14 ini menyaksikan DAP banyak bertanding di kawasan-kawasan bandar yang merupakan kerusi-kerusi selamat mereka.

Sedangkan Parti Keadilan Rakyat dan Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) yang bertanding di kawasan-kawasan yang belum tentu boleh menang dan kesudahannya DAP akan mendapat bilangan kerusi yang lebih.

“Sehari dua ini pun, kita dapat lihat gelagat mereka yang mana Guan Eng boleh umum dua orang termasuk Nga Kor Ming akan menjadi menteri. Ini menunjukkan DAP belum ada kuasa mutlak, sudah umum. DAP menganggap mereka ‘menguasai’ pembangkang.

“Ucapan (Prof) Datuk P. Ramasamy secara terbuka atas pentas berkata;”Kami tidak lupa apa Dr Mahathir lakukan tetapi kami hendak guna dia untuk tarik undi orang Melayu.”

“Nga Kor Ming pula dalam ucapannya berkata mahu Dr Mahathir menghabiskan kerjanya menumbangkan Barisan Nasional. Dia hina Dr Mahathir tetapi pada masa sama meluahkan isi hatinya.

“Dr Mahathir tidak lebih daripada diperkudakan DAP untuk motif politik,” kata Najib lagi. – MalaysiaGazette