WASHINGTON – Rancangan Amerika Syarikat untuk menaikkan tarif ke atas barangan China pada bulan depan boleh memberi implikasi besar kepada ekonomi global.

Amaran itu diberikan oleh Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) berhubung Perdagangan dan Pembangunan (UNCTAD) dalam laporan perdagangan organisasi itu berhubung perang dagangan Amerika Syarikat-China.

Washington merancang untuk menaikkan tarif ke atas barangan China jika rundingan kedua-dua negara gagal menjelang pada 1 Mac ini.

Laporan memberitahu, negara-negara Asia akan terjejas teruk.

Kedua-dua kuasa besar ekonomi dunia itu telah melaksanakan gencatan sejak Disember lalu sehingga 90 hari.

Amerika Syarikat dan China mempunyai tempoh sehingga 1 Mac ini untuk mengakhiri gencatan atau Amerika Syarikat akan meningkatkan tarif bagi barangan China bernilai AS$200 bilion antara 10 hingga 25 peratus.

UNCTAD berkata, ada kos yang besar jika perang perdagangan meningkat.

“Implikasi akan menjadi besar. Implikasi untuk keseluruhan sistem dagangan antarabangsa akan menjadi negatif,” kata Pamela Coke-Hamilton, Ketua Perdagangan Antarabangsa UNCTAD pada sidang akhbar.

Negara-negara yang lebih kecil dan miskin akan berjuang untuk menghadapi kejutan luaran, katanya.

Kos yang lebih tinggi bagi perdagangan Amerika Syarikat-China akan mendorong syarikat-syarikat untuk beralih daripada rantaian bekalan Asia Timur yang ada sekarang.

Laporan menunjukkan tidak mungkin firma AS akan mengambil alih perniagaan itu.

UNCTAD menganggarkan pengeluar Asia Timur akan menjadi yang paling sukar, dengan penguncupan AS$160 bilion yang diunjurkan dalam eksport serantau.

Tetapi ia memberi amaran kesannya dapat dirasakan di mana-mana.

“Akan ada peperangan mata wang dan penurunan nilai, stagflasi yang membawa kepada kehilangan pekerjaan dan pengangguran yang lebih tinggi dan yang lebih penting, kemungkinan kesan penularan, atau apa yang kita sebut sebagai kesan reaksionasi, yang menyebabkan berlakunya langkah penyimpangan perdagangan yang lain,” tambah Hamilton.

Kajian mendapati firma Amerika Syarikat hanya akan mengambil 6 peratus daripada AS$250 bilion dalam eksport China yang tertakluk kepada tarif Amerika Syarikat. – MalaysiaGazette