Vivian Balakrishnan.foto Straits Times

SINGAPURA – Kenyataan Tun Dr Mahathir Mohamad tentang perjanjian air dengan Singapura adalah ‘kurang tepat” kata Menteri Luarnya, Vivian Balakrishnan.

Perkataan yang digunakan oleh Dr Mahathir supaya rakyat Johor perjuang Perjanjian Air 1962 adalah “kata-kata emosi dan mendesak, tidak diragukan lagi untuk membangkitkan pendapat umum”, kata Vivian di Parlimen.

Vivian berkata, Perdana Menteri Malaysia telah bertanya bagaimana Singapura sebagai “negara yang kaya” boleh membayar “kadar yang tidak munasabah” untuk air mentah yang dijual oleh Malaysia di bawah perjanjian air sedangkan Malaysia adalah negara yang lebih miskin oleh Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) kapita.

Katanya, secara moral ia adalah salah.

Vivian membuat kenyataan itu apabila ahli Parlimen Sembawang, Vikram Nair mengemukakan isu itu semasa perbahasan bajet Kementerian Luar, semalam.

Tambahnya, Perjanjian Air 1962 tidak ada kena mengena dengan siapa yang kaya atau yang miskin tetapi megenai prinsip asas menghormati kesucian perjanjian.

Perjanjian air itu dijamin oleh Singapura dan Malaysia dalam Perjanjian Pemisahan 1965 dan sebarang pelanggaran akan menimbulkan persoalan Perjanjian Pemisahan, yang merupakan dasar bagi kewujudan Singapura sebagai negara berdaulat bebas, katanya kepada Dewan.

“Oleh itu, Malaysia dan Singapura mesti sepenuhnya menghormati terma-terma Perjanjian Air 1962, termasuk harga air yang ditetapkan di dalamnya. Dan kedudukan kami selama ini adalah sama ada Malaysia mahupun Singapura secara sepihak boleh mengubah syarat-syarat perjanjian antara kedua-dua negara, ” dia menambah.

Mengulas semula apa yang diberitahu kepada Parlimen pada Julai 2018, beliau berkata, Malaysia telah kehilangan hak untuk mengkaji semula harga air di bawah Perjanjian Air 1962.

Malah, Malaysia telah mengakui ia memilih untuk tidak menyemak semula harga air pada tahun 1987 kerana mendapat manfaat dari pengaturan harga di bawah perjanjian, katanya.

Dr Mahathir, yang merupakan Perdana Menteri Malaysia dari 1981 hingga 2003, memberitahu pada tahun 2002 negaranya tidak meminta kajian semula pada tahun 1987 kerana ia tahu sebarang semakan akan mempengaruhi harga air terawat yang dijual oleh Singapura ke Malaysia.

Hari ini, Singapura terus menjual air terawat kepada Malaysia melebihi kewajipannya sebanyak lima juta gelen sehari (mgd) di bawah Perjanjian Air atas permintaan Malaysia dan sebahagian kecil daripada kos ke Singapura untuk merawat air, katanya.

Hakikatnya, Singapura telah menjual 16mgd air terawat ke Johor, katanya.

Dari semasa ke semasa Singapura juga menerima permohonan untuk membekalkan air terawat tambahan kepada Johor.

Sebagai contoh, antara 2 dan 4 Januari 2019, Singapura membekalkan 6 mgd air terawat lebih dan lebih daripada 16mgd, apabila Johor memerlukan lebih banyak air kerana loji airnya mengalami gangguan akibat pencemaran, katanya.

Dr Balakrishnan memberitahu, Empangan Linggiu dan bagaimana PUB dan Johor menandatangani perjanjian pada 1990 untuk membinanya untuk meningkatkan hasil Sungai Johor.

Johor memiliki empangan, tetapi Singapura membayar lebih daripada $300 juta untuk kos pembinaan dan operasi, serta pampasan bagi tanah yang digunakan untuk Loji Air Linggiu, potensi kehilangan pendapatan daripada aktiviti pembalakan, dan sebagai pembayaran satu kali pajakan daripada tanah itu untuk tempoh baki perjanjian air tahun 1962, katanya.

“Jika Malaysia telah melaksanakan hak untuk mengkaji semula harga air pada tahun 1987, Singapura mungkin membuat keputusan pelaburan yang berbeza untuk membangunkan Sungai Johor,” katanya.

Dr Balakrishnan juga berkata. Singapura setakat ini membelanjakan lebih daripada $1 bilion untuk projek air di Johor untuk memastikan tidak hanya kerja air PUB tetapi kerja air sendiri di Johor dapat menarik air dari Sungai Johor.

Katanya, dalam cuaca kering – secara kebetulan dialami Johor sekarang – Singapura terus menyediakan Johor dengan air terawat atas permintaannya.

“Kami berbuat demikian daripada niat baik, tanpa menjejaskan hak undang-undang kami di bawah perjanjian air..

“Kami adalah jiran tetap dan kami ingin menjadi jiran yang baik dan kami tidak pernah menjauhkan diri daripada berurusan dengan isu-isu dua hala yang sukar,” ujar Vivian. – MalaysiaGazette