CAPE TOWN – Mengejutkan dunia, lagi-lagi negara sendiri, Singapura yang masih lagi mengharamkan perkahwinan sejenis, apabila cucu mendiang Lee Kuan Yew bertindak berkahwin dengan pasangan lelakinya semalam di Afrika Selatan.

Agensi melaporkan, ketika ada yang mengutuk dan melahirkan rasa tidak puas hati, tidak kurang pula yang menyokong tindakan berani Li Huanwu berkahwin dengan insan tersayang tanpa sebarang perbatasan.

Huanwu yang berjawatan tinggi dalam bidang IT melangsungkan perkahwinan dengan pasangannya, Heng Yirui yang merupakan seorang doktor haiwan.

Yirui memuat naik gambar mereka berdua di Afrika Sekatan sambil menyatakan dirinya cukup teruja dapat berkahwin dengan Huanwu.

“Hari ini saya berkahwin dengan teman hidup. Saya teruja untuk saat-saat indah sebegini dengan Huanwu,” katanya yang juga mendapatkan pelbagai maklum balas netizen.

Pasangan itu turut menghantar gambar majlis perkahwinan mereka kepada pergerakan anti diskriminasi lesbian, gay, biseksual dan trangender (LGBT), Pink Dot Singapore.

Li adalah anak lelaki kedua, Lee Hsein Yang iaitu adik kepada Perdana Menteri, Lee Hsien Loong.

Afrika Selatan adalah salah sebuah negara yang membenarkan perkahwinan sejenis manakala Taiwan meluluskan undang-undang untuk perkahwinan sedemikian pada minggu lalu, sekali gus mencatat sejarah sebagai negara pertama di Asia yang berbuat demikian.

Dalam pada itu, Huanwu mendakwa mendiang bapanya,  Lee Hsien Yang yang meninggal dunia pada Mac 2015 itu pastinya gembira dan teruja dengan perkahwinan ini. – MalaysiaGazette