KUALA LUMPUR – MIDF Amanah Investment Bank Berhad sudah menerima kelulusan daripada Kementerian Kewangan untuk menjadi institusi kewangan yang mengambil bahagian (PFI) di bawah Skim Pembiayaan Teknologi Hijau Kerajaan 2.0 (GTFS 2.0).

MIDF Amanah Investment Bank Berhad adalah bank pelaburan pertama di Malaysia yang muncul sebagai PFI di bawah skim ini.

GTFS 2.0 menawarkan sokongan kewangan kepada pengeluar dan pengguna teknologi hijau dan syarikat perkhidmatan tenaga (ESCOs), dengan menawarkan subsidi kadar faedah/ keuntungan 2% setahun untuk tujuh tahun pertama susunan pembiayaan syarikat yang dijalankan dengan PFI.

Ia termasuk 60% jaminan kerajaan daripada jumlah pembiayaan dengan had pinjaman bagi pengeluar, pengguna dan kategori ESCO masing-masing maksimum RM100 juta, RM50 juta dan RM25 juta.

Dengan akses yang lebih mudah kepada pembiayaan melalui subsidi dan jaminan, GTFS 2.0 bertujuan untuk mempercepatkan pengembangan pelaburan hijau dengan menyediakan projek dan syarikat yang layak dengan akses mudah ke pembiayaan.

MIDF Amanah berkata, GTFS 2.0 memberi tumpuan kepada enam sektor, iaitu, tenaga, air, pengurusan sisa, bangunan, pembuatan dan pengangkutan.

GTFS 2.0 ditadbir oleh Perbadanan Teknologi Hijau Malaysia, sebuah agensi kerajaan di bawah bidang kuasa Kementerian Tenaga, Sains, Teknologi, Alam Sekitar & Perubahan Iklim, dan Credit Guarantee Corporation Malaysia Berhad.

Skim ini akan dibuka sehingga 31 Disember 2020 atau selepas kelulusan terbitan pembiayaan/ dana sehingga RM2.0 bilion. – MalaysiaGazette