Dua petugas hospital yang berpakaian Peralatan Perlindungan Peribadi (PPE) membawa mayat pesakit Covid-19 di Hospital Kuala Lumpur, Kuala Lumpur. foto HAZROL ZAINAL, 21 MEI 2020.

NEW YORK – Kes koronavirus global melonjak kepada lebih 25 juta pada hari ini, menurut data Reuters, ketika India merekodkan kes harian tertinggi di seluruh dunia.

Data menunjukkan pertumbuhan global yang stabil ketika pusat penyakit ini kembali berubah, dengan India sekali lagi merekodkan kes tertinggi berbanding Amerika Syarikat dan Amerika Latin.

Jumlah kes harian koronavirus di India meningkat 78,761 melebihi kenaikan satu hari iaitu 77,299 yang dilaporkan oleh Amerika Syarikat pada pertengahan Julai.

Lonjakan kes jangkitan di negara Asia selatan itu meningkatkan jumlah kes Covid-19 global kepada 25,074,751.

Angka rasmi kes koronavirus global kini sekurang-kurangnya lima kali ganda daripada jumlah penyakit selesema teruk yang dicatatkan setiap tahun, menurut data Pertubuhan Kesihatan Sedunia.

Di seluruh dunia, terdapat lebih dari 840,000 kematian, yang dianggap sebagai petunjuk keterbelakang memandangkan tempoh inkubasi virus selama dua minggu.

Angka itu melebihi tahap tertinggi 290,000 hingga 650,000 kematian tahunan yang berkaitan dengan influenza.

India, negara terpadat kedua di dunia, berada di tempat ketiga di belakang, Amerika Syarikat dan Brazil, dalam jumlah keseluruhan, tetapi secara konsisten mengatasi kedua-dua kes harian baru sejak 7 Ogos, menurut laporan Reuters. – MalaysiaGazette