FGV

KUALA LUMPUR – FGV Holdings Berhad (FGV) kecewa dengan keputusan kerajaan Amerika Syarikat (AS) menyekat import minyak sawit pihaknya dan produk berkaitan minyak sawit dari negara ini.

Lebih-lebih ia dibuat ketika FGV telah mengambil langkah konkrit menunjukkan komitmennya untuk menghormati hak asasi manusia dan untuk menegakkan piawaian pekerja.

“FGV ingin menekankan bahawa semua isu yang dibangkitkan telah menjadi topik wacana umum sejak tahun 2015 dan FGV telah mengambil beberapa langkah untuk membetulkan keadaan. Usaha FGV didokumentasikan dengan baik dan tersedia di domain awam,” kata syarikat itu dalam satu kenyataan hari ini.

AS telah mengharamkan pengimportan minyak sawit FGV dengan mendakwa ia menggunakan buruh paksaan dalam proses pengeluarannya.

FGV, pengeluar minyak sawit mentah terbesar dunia telah lama menghadapi dakwaan tersebut daripada organisasi bukan kerajaan antarabangsa bahawa pekerja asing di ladangnya dilayan dengan kasar.

Menurut FGV, pelbagai langkah penambahbaikan sudah dilakukan FGV termasuk memperkuat prosedur dalam pengambilan pekerja migran dengan menubuhkan empat Pusat Sehenti di Malaysia dan di negara sumber iaitu di India dan Indonesia, sebagai sebahagian daripada usaha untuk memperkukuhkan program orientasi sebelum berlepas dan pasca ketibaan untuk pekerja migran.

FGV juga telah mengadaptasi Prosedur Pengambilan Pekerja Migran yang Bertanggungjawab pada tahun 2019 sesuai dengan piawaian antarabangsa dan berkomitmen membayar biaya rasmi yang berkaitan dengan pengambilan pekerja migran meliputi tambang dan biaya untuk izin kerja, visa, pemeriksaan perubatan dan insurans.

“FGV juga telah menyemak kontraknya dengan agensi perekrutan untuk meminta mereka memastikan bahawa tidak ada bayaran yang dikenakan ke atas pekerja,” kata kenyataan yang sama.

FGV juga tidak terlibat dalam pengambilan atau pekerjaan pelarian dan mulai tahun ini merekrut pekerja migrannya terutama dari India dan Indonesia melalui saluran dan proses undang-undang yang diiktiraf dan diluluskan oleh pihak berkuasa Malaysia dan negara sumber.

Sehingga Ogos ini, FGV mempunyai 11.286 pekerja Indonesia dan 4.683 pekerja India yang membentuk sebahagian besar tenaga kerja perkebunan FGV.

Tambahan pula, FGV tidak mengambil pekerja kontrak dan semua pekerja dipekerjakan secara langsung oleh FGV.

FGV juga mempelopori pelaksanaan sistem pembayaran tanpa tunai dompet elektronik (e-wallet) untuk pekerja ladangnya.

“Sistem e-wallet, yang memberi pemerkasaan kepada pekerja, bertindak sebagai cara yang lebih mudah dan efisien bagi pekerja untuk menguruskan kewangan mereka, berjaya dilancarkan sejak Februari lalu di Gua Musang, Kelantan dengan melibatkan 1,500 pengguna berdaftar di 11 estetnya dan berhasrat menerapkan sistem itu untuk seluruh sektor perladangannya termasuk di Sabah dan Sarawak.

FGV tidak mengamalkan penyimpanan pasport pekerjanya dan telah memasang sejumlah 32.250 kotak keselamatan di seluruh 68 kompleksnya sebagai pilihan bagi pekerja migran untuk menyimpan pasport mereka dengan selamat.

“Dalam memenuhi hak pekerja untuk perumahan yang mencukupi, FGV selama tiga tahun terakhir, melabur sekitar RM350 juta untuk meningkatkan kemudahan perumahan bagi pekerjanya dengan membina kediaman baru di ladang kami di seluruh negara,” katanya.

FGV juga menghormati hak pekerja untuk mendapatkan rawatan kesihatan melalui faedah yang diberikan meliputi perbelanjaan tahunan untuk rawatan pesakit luar dan peruntukan yang tidak terhad untuk rawatan pesakit dalam.

“Memandangkan bahawa standard hak asasi manusia dan kelestarian mesti dipenuhi di seluruh rantaian bekalan kami, FGV telah menggunakan Kod Tatalaku Pembekal (SCOC) yang menggariskan prinsip dan piawaian yang berkaitan dengan kelestarian; etika dan integriti perniagaan; keselamatan, kesihatan dan persekitaran; dan tenaga kerja, yang mesti dipatuhi oleh pembekal dan vendor kami.

“Mana-mana pembekal atau vendor yang tidak mematuhi SCOC akan dikenakan Garis Panduan Kelewatan Pembekal FGV, dengan kemungkinan ditangguhkan atau diberhentikan dan disenarai hitam sekiranya mereka gagal menunjukkan kesediaan untuk memperbaiki jurang dalam amalan mereka,” katanya.

FGV tidak bertolak ansur dengan sebarang bentuk pelanggaran hak asasi manusia atau kesalahan jenayah dalam operasinya dan memberi perhatian serius terhadap setiap tuduhan keganasan fizikal, seksual serta ancaman.

Sebagai syarikat yang bertanggungjawab, setiap kes seperti ini akan ditangani oleh FGV termasuk dengan melaporkannya kepada pihak berwajib.

Menyedari bahawa menghormati hak asasi manusia adalah usaha berterusan, FGV menjadi syarikat yangmenyertai Persatuan Buruh Adil (FLA) dan kini melaksanakan rancangan tindakan jangka panjang dan komprehensif di bawah gabungannya dengan Persatuan Pekerja Adil (FLA) untuk memperkukuhkan lagi pelbagai aspek amalan pekerja kita seperti proses pengambilan pekerja, latihan hak asasi manusia.- MalaysiaGazette

ARTIKEL BERKAITAN:

AS larang import minyak sawit keluaran FGV