Angka jangkitan kes dan kematian Covid-19 terus meningkat. foto Agensi

BUENOS AIRES – Argentina mempunyai kadar ujian Covid-19 positif tertinggi di dunia, menurut Our World In Data, dengan hampir enam dari 10 orang didapati dijangkiti wabak itu.

Argentina merekodkan 800,000 kes yang disahkan pada hari Isnin, dengan purata tujuh hari sekitar 12, 500 jangkitan baru setiap hari.

Negara itu yang berusaha keras menangani virus berkenaan menyaksikan lebih 20,000 kematian minggu lalu.

Profesional perubatan mengatakan tahap pengujian rendah dan sekatan pergerakan lemah telah mendorong kadar positif yang tinggi, meningkat dari sekitar 40% pada bulan Ogos menjadi hanya 60% pada minggu lalu, menurut data Kementerian Kesihatan.

“Ada langkah pengasingan? Tidak ada. Adakah terdapat (cukup) ujian saringan? Tidak ada, “kata Carlos Kambourian, pakar pediatrik di bandar Buenos Aires, kepada Reuters.

Sebagai perbandingan, di New York yang mempunyai populasi 20 juta, kurang daripada separuh penduduk Argentina yang berjumlah 45 juta.

Namun negeri itu melakukan 100,000 ujian sehari, empat kali jumlahnya di Argentina.

Di New York, kadar positifnya melebihi sedikit 1%.

Kerajaan Argentina mendapat pujian kerana melaksanakan sekatan pergerakan yang bermula pada 20 Mac, tetapi sejak itu terpaksa melonggarkan sekatan untuk merangsang semula ekonomi yang sudah mengalami kemelesetan selama dua tahun dan ketika tahap kemiskinan dan pengangguran meningkat.

Argentina adalah negara kelapan kes Covid-19 tertinggi di dunia dan kini kelima dalam kes jangkitan baharu dan kematian dalam purata tujuh hari.

Latin Amerika telah merekodkan kes wabak tertinggi di dunia dalam kes jangkitan dan kematian Covid-19. – MalaysiaGazette