Ketua Pengarah Kesihatan Malaysia, Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah (kiri) hadir ketika sidang media perkembangan terkini COVID-19 di Kementerian Kesihatan Malaysia, Putrajaya. foto SYAFIQ AMBAK, 22 OKTOBER 2020

PUTRAJAYA – Ketua Pengarah Kesihatan, Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah berkata, terdapat pertambahan enam lagi kluster Covid-19 direkodkan hari ini.

Daripada enam kluster itu, dua daripadanya masing-masing dari Sabah dan Selangor, dan satu dari Negeri Sembilan dan Melaka.

“Kluster Tinusa melibatkan daerah Sandakan dan kes indeks kluster ini melibatkan kes 12,844 telah didapati positif hasil saringan pada 6 Oktober lalu. Sehingga hari ini, 33 kes positif Covid-19 telah dikesan, 485 negatif dan 67 masih menunggu keputusan saringan,” kata Dr Noor Hisham Abdullah.

Kluster kedua yang baharu di Sabah adalah Kluster Sauh yang melibatkan daerah Kota Kinabalu serta Miri Sarawak.

Sebanyak 18 kes positif telah dikenalpasti dengan kes indeks adalah daripada kes 17,508 dan 132 kes telah diisytiharkan sebagai negatif.

Dua kluster di Selangor adalah Kluster Jambu dan Kluster Bah Mutiara yang berlalu di Hulu Langat.

Kluster Jambu melibatkan 16 kes positif Covid-19 (6 kes baharu) dan 124 lagi masih menunggu keputusan manakala Kluster Bah Mutiara pula menjangkiti 11 pesakit yang melibatkan daerah Hulu Langat, daerah Titiwangsa dan Lembah Pantai.

Ia melibatkan satu kes baharu hari ini dan 86 kes masih menunggu keputusan saringan.

Dua lagi kluster adalah Kluster Sofi dan Kluster Umboo.

“Klusteri Sofi melibatkan daerah Seremban di Negeri Sembilan dan kes Indeks ini melibatkan kes indeks 22,198 telah dikenalpasti positif Covid-19 hasil saringan bergejala pada 20 Oktober dan telah dimasukkan ke Hospital Rembau. Saringan konteks rapat telah mengenalpasti 33 kes lagi direkodkan bagi kluster ini.

“Kluster Umboo pula melibatkan daerah Alor Gajah dan kes indeks ini adalah daripada kes 21,322 hasil saringan di Depoh Tahanan Imigresen pada 18 Oktober lalu.

“Sejumlah 363 individu telah disaring dan empat individu telah disahkan positif Covid-19, 218 individu didapati negatif dan 151 kes masih menunggu keputusan saringan.

Untuk rekod, jumlah kluster aktif Covid-19 di negara ini kini bertambah kepada 99. – MalaysiaGazette